demonstrasjonen i Lakselv

Noen av Naturvernforbundets deltakere på demonstrasjonen i Lakselv. (Foto: Basia Głowacka).

Kystopprøret demonstrerte i Finnmark

Kystopprøret mot ran av fiskeressursene spredte seg lørdag 08.02. til Hammerfest og Lakselv. Fra Naturvernforbundet deltok omlag 10 medlemmer på aksjonen i Lakselv, og fylkesstyremedlem Ravdna Anti var blant appellantene.

Ravdna Anti holdt på vegne av Naturvernforbundet appell på samisk og på norsk:

Finnmárkku luonddugáhtten lihttu doarju ollásit riddo-lihkadusa.
Máilbmi dárbbaša guolástushálddašeami mii heiveha áhperesurssaid geavaheami bistevaš láhkai.

Mii dárbbašeat riddoguolásteami ja unnit fatanasiid, dan sadjái go tråláriid ja stuorra fábrihkkáfatnasiid. Riddofatnasiid ovdamunni leamaš unnit jođihangolut, unnit energijageavaheapmi masa gullá báikkálaš máhttu ja árbevierru.

Dat mearkkaša maiddái unnit CO-guvtteš atmosfárii, unnit badjilmearálaš ressursageavaheapmi, unnit mearabotni vahágahttin tråláriid geažil. Olbmot vuonain ja čuovga dáluin, lea dat buoremus dáhkádus badjilmearálaš riddodorski bivddu vuostá, ja guollehivvodaga bisuheapmai.

Naturvernforbundet i Finnmark støtter kystopprøret. Verden trenger en fiskeriforvaltning som legger til rette for at de marine-ressursene blir utnyttet på en bærekraftig måte.

Vi trenger kystfisket og mindre båter istedenfor trålere og store fabrikkskip.

Kystflåtens konkurransefortrinn har vært lave driftsutgifter, lite energiforbruk og lokalkunnskap og tradisjon.

Dette betyr også mindre CO-2 i atmosfæren, mindre rovdrift på ressursene, og mindre belastning på havbunnen fra bunntråling.

Folk i fjordene og lys i husene, er den beste garanti mot overfiske på kysttorsken og for levedyktige fiskebestander.

Styremedlem i Naturvernforbundet i Finnmark

Ravdna Anti

Artikkelen ble sist oppdatert: 08.02.2014

Gjesver0151

Naturvernforbundet i Finnmark støtter TROMSØ-ERKLÆRINGA - STOPP RANET AV KYSTEN VÅR!

14.02.2015 | Sist oppdatert: 14.02.2015

Fylkesstyret for Naturvernforbundet i Finnmark sendte 13.02.2015 støtte til erklæringa med dette vedtaket: "Vi støtter oppropet fordi miljøhensyn og økologisk bærekraft må være styrende for norsk fiskerpolitikk. Da må vi bevare en kortreist, energisparende og langsiktig ressurshøsting med balanserte uttak som ivaretar vår felles fiskeriressurs for framtida."

Oppdr-var

Stopp veksten i oppdrettsnæringa!

Naturvernforbundet i Vest-Finnmark har i januar 2015 sendt pressemelding og høringsuttalelse til Næringsdepartementets – melding til Stortinget om vekst i norsk lakse- og ørretoppdrett.