demonstrasjonen i Lakselv

Noen av Naturvernforbundets deltakere på demonstrasjonen i Lakselv. (Foto: Basia Głowacka).

Kystopprøret demonstrerte i Finnmark

Kystopprøret mot ran av fiskeressursene spredte seg lørdag 08.02. til Hammerfest og Lakselv. Fra Naturvernforbundet deltok omlag 10 medlemmer på aksjonen i Lakselv, og fylkesstyremedlem Ravdna Anti var blant appellantene.

Ravdna Anti holdt på vegne av Naturvernforbundet appell på samisk og på norsk:

Finnmárkku luonddugáhtten lihttu doarju ollásit riddo-lihkadusa.
Máilbmi dárbbaša guolástushálddašeami mii heiveha áhperesurssaid geavaheami bistevaš láhkai.

Mii dárbbašeat riddoguolásteami ja unnit fatanasiid, dan sadjái go tråláriid ja stuorra fábrihkkáfatnasiid. Riddofatnasiid ovdamunni leamaš unnit jođihangolut, unnit energijageavaheapmi masa gullá báikkálaš máhttu ja árbevierru.

Dat mearkkaša maiddái unnit CO-guvtteš atmosfárii, unnit badjilmearálaš ressursageavaheapmi, unnit mearabotni vahágahttin tråláriid geažil. Olbmot vuonain ja čuovga dáluin, lea dat buoremus dáhkádus badjilmearálaš riddodorski bivddu vuostá, ja guollehivvodaga bisuheapmai.

Naturvernforbundet i Finnmark støtter kystopprøret. Verden trenger en fiskeriforvaltning som legger til rette for at de marine-ressursene blir utnyttet på en bærekraftig måte.

Vi trenger kystfisket og mindre båter istedenfor trålere og store fabrikkskip.

Kystflåtens konkurransefortrinn har vært lave driftsutgifter, lite energiforbruk og lokalkunnskap og tradisjon.

Dette betyr også mindre CO-2 i atmosfæren, mindre rovdrift på ressursene, og mindre belastning på havbunnen fra bunntråling.

Folk i fjordene og lys i husene, er den beste garanti mot overfiske på kysttorsken og for levedyktige fiskebestander.

Styremedlem i Naturvernforbundet i Finnmark

Ravdna Anti

Rødgrønn laks i svart olje

18.06.2009:

Regjeringen fjerner deler av laksevernet i Bøkfjorden i Finnmark til fordel for oljeindustrien.- Bøkfjorden er nasjonal laksefjord og å redusere laksefjordarealet er faglig sett både kunnskapsløst og uakseptabelt, sier Lars Haltbrekken i Norges Naturvernforbund.

Strukturkvoter i kystflåten - En trussel mot kystsamfunnene

16.03.2007:

Norges Naturvernforbund reagerer sterkt på regjeringens forslag om å innføre strukturkvoter for fiskeflåten under 15 meter. En slik ordning vil føre til konsentrasjon av kvoterettigheter og store problemer for mange fiskerisamfunn som er basert på denne flåtegruppen. - Med dette bryter regjeringen med sentrale mål i Soria Moria-erklæringen. Og det gjør den uten noen som helst forståelig grunn, sier Gunnar Album, leder av Barentshavkontoret i Norges Naturvernforbund.

Klare krav om kongekrabbe til fiskeriministeren

18.08.2006:

I dag overleverer Norges Naturvernforbund en liste med krav til fiskeriminister Helga Pedersen, som nå starter arbeidet med en stortingsmelding om kongekrabben. - Vi forventer en helt ny strategi for å få bukt med denne introduserte arten. Norge må følge biodiversitetskonvensjonen, og en strategisk nedfiskingsplan må settes i verk, sier Tore Killingland, generalsekretær i Norges Naturvernforbund.