demonstrasjonen i Lakselv

Noen av Naturvernforbundets deltakere på demonstrasjonen i Lakselv. (Foto: Basia Głowacka).

Kystopprøret demonstrerte i Finnmark

Kystopprøret mot ran av fiskeressursene spredte seg lørdag 08.02. til Hammerfest og Lakselv. Fra Naturvernforbundet deltok omlag 10 medlemmer på aksjonen i Lakselv, og fylkesstyremedlem Ravdna Anti var blant appellantene.

Ravdna Anti holdt på vegne av Naturvernforbundet appell på samisk og på norsk:

Finnmárkku luonddugáhtten lihttu doarju ollásit riddo-lihkadusa.
Máilbmi dárbbaša guolástushálddašeami mii heiveha áhperesurssaid geavaheami bistevaš láhkai.

Mii dárbbašeat riddoguolásteami ja unnit fatanasiid, dan sadjái go tråláriid ja stuorra fábrihkkáfatnasiid. Riddofatnasiid ovdamunni leamaš unnit jođihangolut, unnit energijageavaheapmi masa gullá báikkálaš máhttu ja árbevierru.

Dat mearkkaša maiddái unnit CO-guvtteš atmosfárii, unnit badjilmearálaš ressursageavaheapmi, unnit mearabotni vahágahttin tråláriid geažil. Olbmot vuonain ja čuovga dáluin, lea dat buoremus dáhkádus badjilmearálaš riddodorski bivddu vuostá, ja guollehivvodaga bisuheapmai.

Naturvernforbundet i Finnmark støtter kystopprøret. Verden trenger en fiskeriforvaltning som legger til rette for at de marine-ressursene blir utnyttet på en bærekraftig måte.

Vi trenger kystfisket og mindre båter istedenfor trålere og store fabrikkskip.

Kystflåtens konkurransefortrinn har vært lave driftsutgifter, lite energiforbruk og lokalkunnskap og tradisjon.

Dette betyr også mindre CO-2 i atmosfæren, mindre rovdrift på ressursene, og mindre belastning på havbunnen fra bunntråling.

Folk i fjordene og lys i husene, er den beste garanti mot overfiske på kysttorsken og for levedyktige fiskebestander.

Styremedlem i Naturvernforbundet i Finnmark

Ravdna Anti

Høringssvar Molstrand

28.07.2017

Grieg Seafood har søkt om ny lokalitet til lakseoppdrett ved Molstrand i Hammerfest. Vi har svart på høringen.

Img_3057

Klage Davatluft

12.07.2017

Grieg Seafood er tildelt ny lokalitet i Alta kommune. Naturvernforbundet og Storekorsnes Fiskarlag har sammen levert klage på tillatelsen for Davatluft. Altafjorden har ikke plass til flere lokaliteter og enda mer oppdrettslaks i sjøen. Vi mener at det forekommer feil i saksbehandlingen og at vi har nye opplysninger til saken. Vi ber om at vår klage får oppsettende virkning for tiltaket, og at lokalitet ikke blir etablert og produksjon satt i gang før vår klage er behandlet og grundigere undersøkelser av naturmangfoldet på stedet er gjennomført. Alta kommune og Finnmark fylkeskommune har valgt å favorisere det oppdrettsselskapet som flest ganger har brutt denne «samfunnskontrakten». Vi kjenner ikke til at noen av de andre oppdrettsselskapene i Vest-Finnmark har blitt tatt så mange ganger i å bryte de til enhver tid gjeldende lover, forskrifter og vilkår.

Oppdrett

Høringssvar utslippstillatelse Grieg Seafood

Naturvernforbundet i Vest-Finnmark og Naturvernforbundet i Finnmark har avgitt høringssvar til Fylkesmannen i Finnmark vedrørende Griegs søknad om utslippstillatelse til slakteriet på Simanes. Vi ønsker ikke at Grieg Seafood skal belønnes for å ha drevet uten utslippstillatelse i flere tiår. Vi går i mot å gi Grieg utslippstilllatelse for produksjon av 40 000 tonn sløyd oppdrettslaks på Simanes. Nedenfor finner du høringsvaret.