Trålere i havn i Båtsfjord

Trålere i havn i Båtsfjord. (Foto: Svein Lund).

Naturvernforbundets landsstyre mot utvida oppdrett og regjeringas fiskeripolitikk

Landsstyret i Naturvernforbundet vedtok 08.02.2014 to uttalelser om oppdrett og fiskerispørsmål.

Les begge uttalelsene her.

Artikkelen ble sist oppdatert: 13.02.2015

Rødgrønn laks i svart olje

18.06.2009:

Regjeringen fjerner deler av laksevernet i Bøkfjorden i Finnmark til fordel for oljeindustrien.- Bøkfjorden er nasjonal laksefjord og å redusere laksefjordarealet er faglig sett både kunnskapsløst og uakseptabelt, sier Lars Haltbrekken i Norges Naturvernforbund.

Strukturkvoter i kystflåten - En trussel mot kystsamfunnene

16.03.2007:

Norges Naturvernforbund reagerer sterkt på regjeringens forslag om å innføre strukturkvoter for fiskeflåten under 15 meter. En slik ordning vil føre til konsentrasjon av kvoterettigheter og store problemer for mange fiskerisamfunn som er basert på denne flåtegruppen. - Med dette bryter regjeringen med sentrale mål i Soria Moria-erklæringen. Og det gjør den uten noen som helst forståelig grunn, sier Gunnar Album, leder av Barentshavkontoret i Norges Naturvernforbund.

Klare krav om kongekrabbe til fiskeriministeren

18.08.2006:

I dag overleverer Norges Naturvernforbund en liste med krav til fiskeriminister Helga Pedersen, som nå starter arbeidet med en stortingsmelding om kongekrabben. - Vi forventer en helt ny strategi for å få bukt med denne introduserte arten. Norge må følge biodiversitetskonvensjonen, og en strategisk nedfiskingsplan må settes i verk, sier Tore Killingland, generalsekretær i Norges Naturvernforbund.