Vedbotn

Grieg Seafoods oppdrettsanlegg i Vedbotn. (Foto: Heidi A. Persen).

Protester mot oppdrett i Vedbotn i Porsangerfjorden

Nordkapp kommune har gitt Grieg Seafood tillatelse til å starte oppdrett i Vedbotn ved Repvåg i Nordkapp kommune. Dette er det første oppdrettsanlegget i Porsangerfjorden og mange frykter for virkningene for fisken og fisket i området. Lørdag 04.11. vil det bli demonstrasjon i Vedbotn.

Se meldinger på denne Facebooksida:

Naturvernforbundet i Ávjovárri støtter aksjonen og oppfordrer alle medlemmer og andre naturvernere om å delta.

Rødgrønn laks i svart olje

18.06.2009:

Regjeringen fjerner deler av laksevernet i Bøkfjorden i Finnmark til fordel for oljeindustrien.- Bøkfjorden er nasjonal laksefjord og å redusere laksefjordarealet er faglig sett både kunnskapsløst og uakseptabelt, sier Lars Haltbrekken i Norges Naturvernforbund.

Strukturkvoter i kystflåten - En trussel mot kystsamfunnene

16.03.2007:

Norges Naturvernforbund reagerer sterkt på regjeringens forslag om å innføre strukturkvoter for fiskeflåten under 15 meter. En slik ordning vil føre til konsentrasjon av kvoterettigheter og store problemer for mange fiskerisamfunn som er basert på denne flåtegruppen. - Med dette bryter regjeringen med sentrale mål i Soria Moria-erklæringen. Og det gjør den uten noen som helst forståelig grunn, sier Gunnar Album, leder av Barentshavkontoret i Norges Naturvernforbund.

Klare krav om kongekrabbe til fiskeriministeren

18.08.2006:

I dag overleverer Norges Naturvernforbund en liste med krav til fiskeriminister Helga Pedersen, som nå starter arbeidet med en stortingsmelding om kongekrabben. - Vi forventer en helt ny strategi for å få bukt med denne introduserte arten. Norge må følge biodiversitetskonvensjonen, og en strategisk nedfiskingsplan må settes i verk, sier Tore Killingland, generalsekretær i Norges Naturvernforbund.