Oppdrettsanlegg i Varangerfjorden.

Oppdrettsanlegg i Varangerfjorden. (Foto: Gunnar Reinholdtsen).

Stopp veksten i oppdrettsnæringa!

Naturvernforbundet i Vest-Finnmark har i januar 2015 sendt pressemelding og høringsuttalelse til Næringsdepartementets – melding til Stortinget om vekst i norsk lakse- og ørretoppdrett.

Pressemelding

Naturvernforbundet i Vest-Finnmark går sterkt ut mot vekst i oppdrettsnæringen og innføringen av handlingsregel for oppdrettsvekst.

Regjeringen lanserer handlingsregel som alternativ for forutsigbar og bærekraftig oppdrettsvekst. Regjeringen sendte derfor på høring forslag til hvordan en handlingsregel kan innføres.

Høringen inngår i arbeidet med stortingsmeldingen om forutsigbar og bærekraftig vekst i havbruksnæringen. Det tas sikte på å legge frem meldingen til Stortinget slik at Stortinget kan behandle den i løpet av våren 2015.

I høringsnotatet presenterer regjeringen tre alternative modeller for fremtidig vekst. En videreføring av dagens system med tildelingsrunder, en årlig prosentvis vekst og innføring av handlingsregel basert på miljøindikatorer.

Fiskeriminister Aspaker uttalte i forbindelse utsendelsen av høringsnotatet:  - Handlingsregelen representerer en helt ny måte å knytte vekst til hva som er bærekraftig forsvarlig i et område. Handlingsreglen er som et trafikklys. Lyser det grønt, kan vekst tillates. Gult lys betyr status quo, mens ved rødt lys må kapasiteten reduseres. Dette vil gi forutsigbarhet for den enkelte oppdretter og samtidig motivere aktørene til å redusere graden av miljøpåvirkning i eget produksjonsområde.

Naturvernforbundet i Vest-Finnmark (NVF) går i sitt høringssvar sterkt ut mot innføringen av handlingsregelen. Den fremste innsigelsen er at fakta- og forskningsgrunnlag er utilstrekkelig, og i stor grad finnes ikke fakta- og forskningsgrunnlaget i dag. NVF kan derfor ikke se at det er forsvarlig med vekst i oppdrettsnæringen nå. Indikatorsystemet har heller ikke et langsiktig perspektiv - Konsekvensen av en aggressiv vekstpolitikk kan resultere i irreversible miljøskader.

Verken forvaltningen eller oppdrettsnæringen har klart å nå de mål og krav som følger av lovverk og rammebetingelser, og er ikke i overskuelig fremtid i stand til å møte disse målene og kravene. Mijløproblemene tilknyttet oppdrettsnæringen er godt kjent og veldokumentert

Vi ber derfor om at en handlingsregelbasert vekstpolitikk ikke settes i verk og at det ikke tillates vekst før Departementet har en tilfredsstillende løsning på det arealutvalget og Riksrevisjonen har påpekt.

Les høringsuttalelsen her.

Artikkelen ble sist oppdatert: 14.01.2015

Brevet er også publisert på altaposten.no 07.07.20

Åpent brev til ordføreren i Alta

I forbindelse med nytt forslag til kommuneplanens arealdel har vi skrevet til Altas ordfører og svart på hennes begrunnelser for å trekke miljøbestemmelsen de hadde foreslått for akvakulturarealene.

DSC00731(1)
Innlegg:

Altas politikere må snu igjen!

27.06.2020

Altas planutvalgt hadde foreslått en arealplan som skulle stoppe veksten i lakseoppdrettet i kommunen, men fylket la ned innsigelse og politikerne ga seg uten kamp. Vi krever at Alta snur igjen!