Fiskeflåten ved kai, Skjånes i Gamvik

Fiskeflåten ved kai, Skjånes i Gamvik. Foto: Svein Lund

Støtteerklæring til Kystopprøret

Uttalelse fra fylkesstyret i Naturvernforbundet i Finnmark 05.02.2014

Naturvernforbundet i Finnmark støtter Kystopprørets kamp for å opprettholde lokale fiskerianlegg i kystsamfunnene i Nord-Norge. Når trålerne har fått konsesjoner med leveringsforpliktelser, men ikke overholder disse, smuldrer hele grunnlaget for å opprettholde arbeidsplasser på fiskeanleggene og bosettinga i kystsamfunnene opp.

Verden trenger en fiskeriforvaltning som legger til rette for at de marine ressursene blir utnyttet på en bærekraftig måte. Da trenger vi først og fremst å styrke kystflåten. Kystflåtens konkurransefortrinn har vært lave driftsutgifter, lite energiforbruk og lokal kunnskap og tradisjon. Dette betyr også mindre CO2 i atmosfæren, mindre rovdrift på ressursene, og mindre belastning på havbunnen fra bunntråling. Folk i fjordan og lys i husan er den beste garanti mot overfiske på kysttorsken og for levedyktige fiskebestander.

Nei til mer oppdrett i Varangerfjorden!

16.04.2010:

Naturvernforbundet i Finnmark har 16.04.2010 sendt høringsuttalelse om søknad om nytt oppdrettsanlegg i Klubbvika i Varangerfjorden. Uttalelsen er sendt til Nesseby kommune.