Fiskeflåten ved kai, Skjånes i Gamvik

Fiskeflåten ved kai, Skjånes i Gamvik. Foto: Svein Lund

Støtteerklæring til Kystopprøret

Uttalelse fra fylkesstyret i Naturvernforbundet i Finnmark 05.02.2014

Naturvernforbundet i Finnmark støtter Kystopprørets kamp for å opprettholde lokale fiskerianlegg i kystsamfunnene i Nord-Norge. Når trålerne har fått konsesjoner med leveringsforpliktelser, men ikke overholder disse, smuldrer hele grunnlaget for å opprettholde arbeidsplasser på fiskeanleggene og bosettinga i kystsamfunnene opp.

Verden trenger en fiskeriforvaltning som legger til rette for at de marine ressursene blir utnyttet på en bærekraftig måte. Da trenger vi først og fremst å styrke kystflåten. Kystflåtens konkurransefortrinn har vært lave driftsutgifter, lite energiforbruk og lokal kunnskap og tradisjon. Dette betyr også mindre CO2 i atmosfæren, mindre rovdrift på ressursene, og mindre belastning på havbunnen fra bunntråling. Folk i fjordan og lys i husan er den beste garanti mot overfiske på kysttorsken og for levedyktige fiskebestander.

Vedbotn

Protester mot oppdrett i Vedbotn i Porsangerfjorden

Nordkapp kommune har gitt Grieg Seafood tillatelse til å starte oppdrett i Vedbotn ved Repvåg i Nordkapp kommune. Dette er det første oppdrettsanlegget i Porsangerfjorden og mange frykter for virkningene for fisken og fisket i området. Lørdag 04.11. vil det bli demonstrasjon i Vedbotn.

Oppdrettsanlegg Finnmark

Nyhetsartikkel Molstrand

10.08.2017

Naturvernforbundet i Vest-Finnmark om Griegs planer for ny lokalitet for lakseoppdrett ved Molstrand i Hammerfest.