Fiskeflåten ved kai, Skjånes i Gamvik

Fiskeflåten ved kai, Skjånes i Gamvik. Foto: Svein Lund

Støtteerklæring til Kystopprøret

Uttalelse fra fylkesstyret i Naturvernforbundet i Finnmark 05.02.2014

Naturvernforbundet i Finnmark støtter Kystopprørets kamp for å opprettholde lokale fiskerianlegg i kystsamfunnene i Nord-Norge. Når trålerne har fått konsesjoner med leveringsforpliktelser, men ikke overholder disse, smuldrer hele grunnlaget for å opprettholde arbeidsplasser på fiskeanleggene og bosettinga i kystsamfunnene opp.

Verden trenger en fiskeriforvaltning som legger til rette for at de marine ressursene blir utnyttet på en bærekraftig måte. Da trenger vi først og fremst å styrke kystflåten. Kystflåtens konkurransefortrinn har vært lave driftsutgifter, lite energiforbruk og lokal kunnskap og tradisjon. Dette betyr også mindre CO2 i atmosfæren, mindre rovdrift på ressursene, og mindre belastning på havbunnen fra bunntråling. Folk i fjordan og lys i husan er den beste garanti mot overfiske på kysttorsken og for levedyktige fiskebestander.

Rødgrønn laks i svart olje

18.06.2009:

Regjeringen fjerner deler av laksevernet i Bøkfjorden i Finnmark til fordel for oljeindustrien.- Bøkfjorden er nasjonal laksefjord og å redusere laksefjordarealet er faglig sett både kunnskapsløst og uakseptabelt, sier Lars Haltbrekken i Norges Naturvernforbund.

Strukturkvoter i kystflåten - En trussel mot kystsamfunnene

16.03.2007:

Norges Naturvernforbund reagerer sterkt på regjeringens forslag om å innføre strukturkvoter for fiskeflåten under 15 meter. En slik ordning vil føre til konsentrasjon av kvoterettigheter og store problemer for mange fiskerisamfunn som er basert på denne flåtegruppen. - Med dette bryter regjeringen med sentrale mål i Soria Moria-erklæringen. Og det gjør den uten noen som helst forståelig grunn, sier Gunnar Album, leder av Barentshavkontoret i Norges Naturvernforbund.

Klare krav om kongekrabbe til fiskeriministeren

18.08.2006:

I dag overleverer Norges Naturvernforbund en liste med krav til fiskeriminister Helga Pedersen, som nå starter arbeidet med en stortingsmelding om kongekrabben. - Vi forventer en helt ny strategi for å få bukt med denne introduserte arten. Norge må følge biodiversitetskonvensjonen, og en strategisk nedfiskingsplan må settes i verk, sier Tore Killingland, generalsekretær i Norges Naturvernforbund.