Fiskeflåten ved kai, Skjånes i Gamvik

Fiskeflåten ved kai, Skjånes i Gamvik. Foto: Svein Lund

Støtteerklæring til Kystopprøret

Uttalelse fra fylkesstyret i Naturvernforbundet i Finnmark 05.02.2014

Naturvernforbundet i Finnmark støtter Kystopprørets kamp for å opprettholde lokale fiskerianlegg i kystsamfunnene i Nord-Norge. Når trålerne har fått konsesjoner med leveringsforpliktelser, men ikke overholder disse, smuldrer hele grunnlaget for å opprettholde arbeidsplasser på fiskeanleggene og bosettinga i kystsamfunnene opp.

Verden trenger en fiskeriforvaltning som legger til rette for at de marine ressursene blir utnyttet på en bærekraftig måte. Da trenger vi først og fremst å styrke kystflåten. Kystflåtens konkurransefortrinn har vært lave driftsutgifter, lite energiforbruk og lokal kunnskap og tradisjon. Dette betyr også mindre CO2 i atmosfæren, mindre rovdrift på ressursene, og mindre belastning på havbunnen fra bunntråling. Folk i fjordan og lys i husan er den beste garanti mot overfiske på kysttorsken og for levedyktige fiskebestander.

Høringssvar Molstrand

28.07.2017

Grieg Seafood har søkt om ny lokalitet til lakseoppdrett ved Molstrand i Hammerfest. Vi har svart på høringen.

Img_3057

Klage Davatluft

12.07.2017

Grieg Seafood er tildelt ny lokalitet i Alta kommune. Naturvernforbundet og Storekorsnes Fiskarlag har sammen levert klage på tillatelsen for Davatluft. Altafjorden har ikke plass til flere lokaliteter og enda mer oppdrettslaks i sjøen. Vi mener at det forekommer feil i saksbehandlingen og at vi har nye opplysninger til saken. Vi ber om at vår klage får oppsettende virkning for tiltaket, og at lokalitet ikke blir etablert og produksjon satt i gang før vår klage er behandlet og grundigere undersøkelser av naturmangfoldet på stedet er gjennomført. Alta kommune og Finnmark fylkeskommune har valgt å favorisere det oppdrettsselskapet som flest ganger har brutt denne «samfunnskontrakten». Vi kjenner ikke til at noen av de andre oppdrettsselskapene i Vest-Finnmark har blitt tatt så mange ganger i å bryte de til enhver tid gjeldende lover, forskrifter og vilkår.

Oppdrett

Høringssvar utslippstillatelse Grieg Seafood

Naturvernforbundet i Vest-Finnmark og Naturvernforbundet i Finnmark har avgitt høringssvar til Fylkesmannen i Finnmark vedrørende Griegs søknad om utslippstillatelse til slakteriet på Simanes. Vi ønsker ikke at Grieg Seafood skal belønnes for å ha drevet uten utslippstillatelse i flere tiår. Vi går i mot å gi Grieg utslippstilllatelse for produksjon av 40 000 tonn sløyd oppdrettslaks på Simanes. Nedenfor finner du høringsvaret.