Gamle gruver.

Fra tur til de gamle gruvene i forbindelse med Folkefest for Repparfjorden i 2014. Nussir-direktør Øystein Rushfeldt har sneket seg med på bildet, men han er altså ikke med i Naturvernforbundet. Snarere tvert imot. (Foto: Svein Lund).

BLI MED Å REDDE REPPARFJORDEN!

Demonstrasjon ved Repparfjorden søndag 19.mars.

Vi, Naturvernforbundet Vest -Finnmark og Natur og Ungdom, sammen med flere organisasjoner, bl.a. VJFF, SV og MDG, arrangerer demonstrasjon mot dumping av giftig gruveavfall i Repparfjorden.

Demonstrasjonen finner sted: Ved oppsatt lavvo ved Arisberget (Mellom brua over Repparfjordelva og det gamle gruveanlegget).

Appeller og paroler.

Varm fiskesuppe

Det tennes bål for å advare mot faren for en ødelagt Repparfjord

MØT OPP! SØNDAG 19.mars kl. 17.00 til kl. 19.00.

Se nettsida: https://www.facebook.com/events/354458871620121/?ti=icl

Artikkelen ble sist oppdatert: 08.03.2017

Internasjonal kampanje mot gruvedumping

Planene om dumping av gruveavfall i Repparfjorden og Førdefjorden bekymrer ikke bare lokalbefolkninga, men har forlengst blitt ei nasjonal sak. Nå blir den også internasjonal, med at den amerikanske miljøorganisasjonen Earthworks 07.03.2018 lanserte sin kampanje mot gruvedumping.

Fiettarrein

Forsvar Nussir mot Nussir!

Naturvernforbundet i Finnmark har laga en mangespråklig orientering om planen om kobbergruve med sjødeponi i Kvalsund, og hvorfor vi går mot denne.

Demo28

Naturvernforbundet svarer Norsk Bergindustri

Generalsekretær i Norsk Bergindustri har i flere lokale og landsomfattende media den siste tida kommet med klager over at Nussir ASA ennå ikke har fått ferdigbehandla sin søknad om driftskonsesjon for kobbergruve i Kvalsund. To av Naturvernforbundets lokallag har skrevet svar med forskjellige vinklinger.