Gamle gruver.

Fra tur til de gamle gruvene i forbindelse med Folkefest for Repparfjorden i 2014. Nussir-direktør Øystein Rushfeldt har sneket seg med på bildet, men han er altså ikke med i Naturvernforbundet. Snarere tvert imot. (Foto: Svein Lund).

BLI MED Å REDDE REPPARFJORDEN!

Demonstrasjon ved Repparfjorden søndag 19.mars.

Vi, Naturvernforbundet Vest -Finnmark og Natur og Ungdom, sammen med flere organisasjoner, bl.a. VJFF, SV og MDG, arrangerer demonstrasjon mot dumping av giftig gruveavfall i Repparfjorden.

Demonstrasjonen finner sted: Ved oppsatt lavvo ved Arisberget (Mellom brua over Repparfjordelva og det gamle gruveanlegget).

Appeller og paroler.

Varm fiskesuppe

Det tennes bål for å advare mot faren for en ødelagt Repparfjord

MØT OPP! SØNDAG 19.mars kl. 17.00 til kl. 19.00.

Se nettsida: https://www.facebook.com/events/354458871620121/?ti=icl

Artikkelen ble sist oppdatert: 08.03.2017

Repparfjord

Vil "Havets statsminister" stoppe gruvedumping?

Nylig har regjeringa gitt klarsignal for Nussir til dumping av gruveavfall i Repparfjorden. Men dette kan ennå gjøres om. Mye tyder på at det kan bli regjeringsskifte til høsten. Naturvernforbundet utfordrer her statsministerkandidat Jonas Støre, som har sagt at han vil bli "Havets statsminister". Men er det et reint eller et forurensa hav han vil bli statsminister for?

Langfjord1

Gyldne og falske gruveløfter

Vi står nå i starten på det store gruveeventyret. En rikdom større enn oljefondet skal på kort tid hentes ut av norske fjell og gi massevis av arbeidsplasser i hele Distrikts-Norge. Ikke nok med at dette skal skje på en miljøvennlig måte, det skal også gi et stort bidrag til «det grønne skiftet», slik at hele gruvesatsinga er å regne som et gigantisk miljøprosjekt. Dette er budskapet i kampanja som nå er satt igang i samarbeid mellom bl.a. Norsk Bergindustri, NHO, LO, NGU, Klimadepartementet og Næringsdepartementet. Skal vi tro på dette?