Forurensing fra Biedjovággi gruver noen år etter nedlegginga

Forurensing fra Biedjovággi gruver noen år etter nedlegginga. Foto: Svein Lund

Gruvedrift i Finnmark

Finnmark fylke er rikt på mineraler og gjennom tidene har her vært utvinning av bl.a. jern, kopper, gull, nefelinsyenitt, kvartsitt og skifer. Gruvedrifta har ført til mange arbeidsplasser, men også til store naturinngrep og forurensinger. Vi står nå overfor en ny bølge med satsing på gruvedrift i Finnmark.

Sámegillii

Sydvaranger gruve har nylig starta opp drifta igjen, noe som medfører store utslipp av slagg blanda med farlige kjemikalier. Naturvernforbundet i Sør-Varanger har engasjert seg sterkt mot disse utslippa.

I Kvalsund er det planer om gjenoppstarting og kraftig utviding av koppergruvene i Repparfjordområdet. Dette vil føre til store naturinngrep, med enten store utslipp enten til Repparfjorden eller et gigantisk landdeponi. Naturvernforbundet har gitt høringsuttalelser.

På Finnmarksvidda foregår det storstilt leiting etter gull og andre verdifulle mineraler. De aktuelle stoffene utgjør en mikroskopisk liten del av jordsmonnet eller gråberget, og gruvedrift vil derfor føre til store inngrep som vil ødelegge både for reindrift og annen utnytting av utmarka, samt friluftsliv, dyre- og planteliv.

Vi har laga en bildeserie som viser gruvedrift i Finnmark gjennom tidene og litt resultater av denne

Artikkelen ble sist oppdatert: 30.09.2012

Kvalsunddemo19
22.08.2020

Har vi råd å drepe Repparfjorden?

I Finnmark Dagblad 21.08.2020 har Svein G. Jørstad ei helside med forsvar for Nussir-prosjektet, med tittelen "Har vi råd til å la være?". Jo, vi har råd!

Img_1876
Skal det ryddes og revegeteres etter gruver i Finnmark?

Naturen til låns – eller bruk og kast?

Skal vi låne av naturen eller skal vi bruke den opp? Finnmarksvidda er av mange omtalt som "Europas siste villmark". Ikke fordi naturen ikke er brukt, men fordi den er brukt uten å forbruke den. Slik er det ikke lenger i vår tid. Naturinngrepa er atskillig større, det blir bygd veier, kraftanlegg og gruver. Dette vil aldri forsvinne av seg sjøl som fortidas gammer og vandringsstier. Likevel kan mye gjøres for å redusere virkningene av inngrepa, både når de blir gjort og når anlegga ikke lenger tjener den hensikten de var bygd for. Vi har naturen til låns, og vi skal levere tilbake.