Forurensing fra Biedjovággi gruver noen år etter nedlegginga

Forurensing fra Biedjovággi gruver noen år etter nedlegginga. Foto: Svein Lund

Gruvedrift i Finnmark

Finnmark fylke er rikt på mineraler og gjennom tidene har her vært utvinning av bl.a. jern, kopper, gull, nefelinsyenitt, kvartsitt og skifer. Gruvedrifta har ført til mange arbeidsplasser, men også til store naturinngrep og forurensinger. Vi står nå overfor en ny bølge med satsing på gruvedrift i Finnmark.

Sámegillii

Sydvaranger gruve har nylig starta opp drifta igjen, noe som medfører store utslipp av slagg blanda med farlige kjemikalier. Naturvernforbundet i Sør-Varanger har engasjert seg sterkt mot disse utslippa.

I Kvalsund er det planer om gjenoppstarting og kraftig utviding av koppergruvene i Repparfjordområdet. Dette vil føre til store naturinngrep, med enten store utslipp enten til Repparfjorden eller et gigantisk landdeponi. Naturvernforbundet har gitt høringsuttalelser.

På Finnmarksvidda foregår det storstilt leiting etter gull og andre verdifulle mineraler. De aktuelle stoffene utgjør en mikroskopisk liten del av jordsmonnet eller gråberget, og gruvedrift vil derfor føre til store inngrep som vil ødelegge både for reindrift og annen utnytting av utmarka, samt friluftsliv, dyre- og planteliv.

Vi har laga en bildeserie som viser gruvedrift i Finnmark gjennom tidene og litt resultater av denne

DSCN0431

Nussir-gruve er det motsatte av grønt skifte!

Naturvernforbundet og andre motstandere av Nussir-gruva markerte seg mot Nussirs propagandamøte i Kvalsund 08.04. Her kan du også lese vårt svar til Nussirs propagandabrosjyre, som kom ut få dager før møtet.

Nussirdemokauto

Naturvernforbundet og Sametinget klager på Nussir-konsesjonen

Fristen for å klage inn Næringsdepartementets driftskonsesjon til Nussir ASA for regjeringa er nå gått ut. Det har i alle fall kommet inn to grundige klager, først fra Sametinget, så fra Naturvernforbundet i samarbeid med Natur og Ungdom og Vest-Finnmark Jeger og Fiskerforening.