Fra forrige gruveperiode i Repparfjord. Foto: Kjell M. Derås

Fra forrige gruveperiode i Repparfjord. Foto: Kjell M. Derås.

Gruvedrift i Finnmark

Gruvedrift og naturinngrep i Finnmark før og nå.

Finnmark fylke er rikt på mineraler og gjennom tidene har her vært utvinning av bl.a. jern, kopper, gull, nefelinsyenitt, kvartsitt og skifer. Gruvedrifta har ført til mange arbeidsplasser, men også til store naturinngrep og forurensinger. I de seinere år er det særlig planene om gruvedrift i Repparfjord som har fått stor oppmerksomhet.

Bildeserie som viser gruvedrift i Finnmark gjennom tidene og litt resultater av denne.

Artikkelen ble sist oppdatert: 26.06.2021

Planlagt industriområde Markoppneset

Lov og ulov på Markoppneset

Byggetillatelse på Markoppneset ble opphevet av statsforvalteren, som krevde ny behandling etter at kommunen hadde gjort en reguleringsendring. Var det kun "en mindre reguleringsendring" slik Hammerfest-ordføreren hevder, og dermed unødvendig med ny behandling av saken?

Bidjodagbrotvatn

Bisset Arctic Minerals! Stopp Arctic Minerals!

Fas muitala Arctic Minerals "erenoamáš gávdnosiid" birra Biedjovákkis, ja áigu álggahit ruvkke fas. Igjen melder Arctic Minerals om "eksepsjonelle funn" i Biedjovággi, og vil starte ny prosess fram mot gjenåpning av gruva. Innlegg fra Naturvernforbundets lokallag Ávjovárri (norsk tekst nederst)