Forurensing fra Biedjovággi gruver noen år etter nedlegginga

Forurensing fra Biedjovággi gruver noen år etter nedlegginga. Foto: Svein Lund

Gruvedrift i Finnmark

Finnmark fylke er rikt på mineraler og gjennom tidene har her vært utvinning av bl.a. jern, kopper, gull, nefelinsyenitt, kvartsitt og skifer. Gruvedrifta har ført til mange arbeidsplasser, men også til store naturinngrep og forurensinger. Vi står nå overfor en ny bølge med satsing på gruvedrift i Finnmark.

Sámegillii

Sydvaranger gruve har nylig starta opp drifta igjen, noe som medfører store utslipp av slagg blanda med farlige kjemikalier. Naturvernforbundet i Sør-Varanger har engasjert seg sterkt mot disse utslippa.

I Kvalsund er det planer om gjenoppstarting og kraftig utviding av koppergruvene i Repparfjordområdet. Dette vil føre til store naturinngrep, med enten store utslipp enten til Repparfjorden eller et gigantisk landdeponi. Naturvernforbundet har gitt høringsuttalelser.

På Finnmarksvidda foregår det storstilt leiting etter gull og andre verdifulle mineraler. De aktuelle stoffene utgjør en mikroskopisk liten del av jordsmonnet eller gråberget, og gruvedrift vil derfor føre til store inngrep som vil ødelegge både for reindrift og annen utnytting av utmarka, samt friluftsliv, dyre- og planteliv.

Vi har laga en bildeserie som viser gruvedrift i Finnmark gjennom tidene og litt resultater av denne

Internasjonal kampanje mot gruvedumping

Planene om dumping av gruveavfall i Repparfjorden og Førdefjorden bekymrer ikke bare lokalbefolkninga, men har forlengst blitt ei nasjonal sak. Nå blir den også internasjonal, med at den amerikanske miljøorganisasjonen Earthworks 07.03.2018 lanserte sin kampanje mot gruvedumping.

Fiettarrein

Forsvar Nussir mot Nussir!

Naturvernforbundet i Finnmark har laga en mangespråklig orientering om planen om kobbergruve med sjødeponi i Kvalsund, og hvorfor vi går mot denne.

Demo28

Naturvernforbundet svarer Norsk Bergindustri

Generalsekretær i Norsk Bergindustri har i flere lokale og landsomfattende media den siste tida kommet med klager over at Nussir ASA ennå ikke har fått ferdigbehandla sin søknad om driftskonsesjon for kobbergruve i Kvalsund. To av Naturvernforbundets lokallag har skrevet svar med forskjellige vinklinger.