Fra forrige gruveperiode i Repparfjord. Foto: Kjell M. Derås

Fra forrige gruveperiode i Repparfjord. Foto: Kjell M. Derås.

Gruvedrift i Finnmark

Gruvedrift og naturinngrep i Finnmark før og nå.

Finnmark fylke er rikt på mineraler og gjennom tidene har her vært utvinning av bl.a. jern, kopper, gull, nefelinsyenitt, kvartsitt og skifer. Gruvedrifta har ført til mange arbeidsplasser, men også til store naturinngrep og forurensinger. I de seinere år er det særlig planene om gruvedrift i Repparfjord som har fått stor oppmerksomhet.

Bildeserie som viser gruvedrift i Finnmark gjennom tidene og litt resultater av denne.

Artikkelen ble sist oppdatert: 26.06.2021

Demo28

Naturvernforbundet svarer Norsk Bergindustri

Generalsekretær i Norsk Bergindustri har i flere lokale og landsomfattende media den siste tida kommet med klager over at Nussir ASA ennå ikke har fått ferdigbehandla sin søknad om driftskonsesjon for kobbergruve i Kvalsund. To av Naturvernforbundets lokallag har skrevet svar med forskjellige vinklinger.

Nusamisk0667

Naturvernforbundet: Nei til driftskonsesjon for Nussir

Naturvernforbundet på landsplan har sammen med fylkeslaget i Finnmark, lokallaga i Vest-Finnmark og Ávjovárri, og med støtte av Natur og Ungdom og Vest-Finnmark Jeger og Fiskerforening gitt en grundig høringsuttalelse om hvorfor ikke Nussir ASA bør få drifftskonsesjon til kobbergruve i Kvalsund.