Forurensing fra Biedjovággi gruver noen år etter nedlegginga

Forurensing fra Biedjovággi gruver noen år etter nedlegginga. Foto: Svein Lund

Gruvedrift i Finnmark

Finnmark fylke er rikt på mineraler og gjennom tidene har her vært utvinning av bl.a. jern, kopper, gull, nefelinsyenitt, kvartsitt og skifer. Gruvedrifta har ført til mange arbeidsplasser, men også til store naturinngrep og forurensinger. Vi står nå overfor en ny bølge med satsing på gruvedrift i Finnmark.

Sámegillii

Sydvaranger gruve har nylig starta opp drifta igjen, noe som medfører store utslipp av slagg blanda med farlige kjemikalier. Naturvernforbundet i Sør-Varanger har engasjert seg sterkt mot disse utslippa.

I Kvalsund er det planer om gjenoppstarting og kraftig utviding av koppergruvene i Repparfjordområdet. Dette vil føre til store naturinngrep, med enten store utslipp enten til Repparfjorden eller et gigantisk landdeponi. Naturvernforbundet har gitt høringsuttalelser.

På Finnmarksvidda foregår det storstilt leiting etter gull og andre verdifulle mineraler. De aktuelle stoffene utgjør en mikroskopisk liten del av jordsmonnet eller gråberget, og gruvedrift vil derfor føre til store inngrep som vil ødelegge både for reindrift og annen utnytting av utmarka, samt friluftsliv, dyre- og planteliv.

Vi har laga en bildeserie som viser gruvedrift i Finnmark gjennom tidene og litt resultater av denne

Altanu0593

Giftig gruveslam i Repparfjorden

I debatten om Nussir-gruva og sjødumping har det mye dreidd seg om hvor skadelig avfallet er. Mads Løkeland i Naturvernforbundets gruveutvalg har laga ei sammenfatning av hvordan de forskjellige partiklene og stoffene vil virke på livet i havet.

Diehtosanner3

Nussir ASA har fått konsesjon – Kampen fortsetter!

14.02.2019 kom meldinga vi har frykta og venta: Næringsdepartementet har gitt driftskonsesjon til Nussir ASAs kobbergruve ved Repparfjorden. Naturvernforbundet har lenge gått mot denne planen og vil nå i samarbeid med mange andre arrangere protester rundt i landet.

BIDJOVAGGI11

Klage på utvinningstillatelse til Arctic Mining

I Guovdageaidnu har kommunestyret for lengst sagt nei til ny gruvedrift i Biedjovággi. Likevel gir Direktoratet for Mineralforvaltning det svenske selskapet Arctic Mining utvinningstillatelse til nye områder, uten å spørre hva vi mener lokalt. Naturvernforbundet i Ávjovárri har sendt klage 08.01.2019.