Demo Kvalsund

Den første demonstrasjonen mot Nussir i Kvalsund, 2013. (Foto: Basia Głowacka).

Folkemøte mot gruvedrift i Kvalsund

Natur og Ungdom innbyr til møte i Hammerfest torsdag 15.09.

Velkommen til folkemøte om gruvedrift i Repparfjord! Natur og Ungdom inviterer til møte om den planlagte gruven i Kvalsund, og konsekvensene den kan få for både miljø og kultur i området. Gruvedrift fra Nussir og Ulveryggen har møtt mye motstand både lokalt og nasjonalt, fra folk som frykter skadene på fjord, fjell og bruk av området. Natur og Ungdom ønsker å samle motstandere av gruven til samtale om prosjektet og veien videre.

Innledere på møtet:
- Marion Palmer - "Nordområdenes utstillingsvindu"
- Ingrid Skjoldvær, leder i Natur og Ungdom
- Isalill Simonsen Kolpus, leder i Noereh

Velkommen! Vi begynner kl. 19 i Sangens Hus, i Salsgate 37.

Natur og Ungdom
Natur og Ungdom i Finnmark

Artikkelen ble sist oppdatert: 12.09.2016

Planlagt industriområde Markoppneset

Lov og ulov på Markoppneset

Byggetillatelse på Markoppneset ble opphevet av statsforvalteren, som krevde ny behandling etter at kommunen hadde gjort en reguleringsendring. Var det kun "en mindre reguleringsendring" slik Hammerfest-ordføreren hevder, og dermed unødvendig med ny behandling av saken?

Bidjodagbrotvatn

Bisset Arctic Minerals! Stopp Arctic Minerals!

Fas muitala Arctic Minerals "erenoamáš gávdnosiid" birra Biedjovákkis, ja áigu álggahit ruvkke fas. Igjen melder Arctic Minerals om "eksepsjonelle funn" i Biedjovággi, og vil starte ny prosess fram mot gjenåpning av gruva. Innlegg fra Naturvernforbundets lokallag Ávjovárri (norsk tekst nederst)