Rein ved Nussir

Rein ved Nussir (Foto: Marion Palmer).

Forsvar Nussir mot Nussir!

Naturvernforbundet i Finnmark har laga en orientering om planen om kobbergruve med sjødeponi i Kvalsund, og hvorfor vi går mot denne. Vi har fått oversatt denne til flere språk, og her vil komme ennå flere.

I Finnmark er det planlagt ei gruve som vil bli Norges største planlagte forurensing. Tross stor motstand har myndighetene gitt ei rekke tillatelser og det endelige klarsignal kan komme i løpet av våren 2018. Vi ønsker nå å gjøre resten av verden oppmerksom på denne planlagte katastrofen og på den internasjonale gruvedagen 04.12. legger vi ut denne orienteringa, i første omgang på 5 språk, men det vil komme flere etter hvert som oversettelsene er ferdige.

Forsvar Nussir mot Nussir! (norsk)

Suodjal Nussira Nussira vuostá! (Davvisámegillii – nordsamisk)

Protect Nussir from Nussir! (English – engelsk)

Schützt Nussir vor Nussir! (Deutsch – tysk)

Protejamos la montaña de Nussir contra Nussir Ltd.! (Español – spansk)

Obroń Nussir przed Nussir! (Po polsku - polsk)

Det er i gang arbeid med oversetting til fransk, russisk, finsk, svensk, nederlandsk og grønlandsk.

Om du kan andre språk og vil bidra med ei oversetting, ta gjerne kontakt på adressa avjovarri@naturvernforbundet.no

Fiettarrein

Forsvar Nussir mot Nussir!

Nusamisk0667

Naturvernforbundet: Nei til driftskonsesjon for Nussir

Naturvernforbundet på landsplan har sammen med fylkeslaget i Finnmark, lokallaga i Vest-Finnmark og Ávjovárri, og med støtte av Natur og Ungdom og Vest-Finnmark Jeger og Fiskerforening gitt en grundig høringsuttalelse om hvorfor ikke Nussir ASA bør få drifftskonsesjon til kobbergruve i Kvalsund.