Rein ved Nussir

Rein ved Nussir (Foto: Marion Palmer).

Forsvar Nussir mot Nussir!

Naturvernforbundet i Finnmark har laga en mangespråklig orientering om planen om kobbergruve med sjødeponi i Kvalsund, og hvorfor vi går mot denne.

I Finnmark er det planlagt ei gruve som vil bli Norges største planlagte forurensing. Tross stor motstand har myndighetene gitt ei rekke tillatelser og det endelige klarsignal kan komme i løpet av våren 2018. Vi ønsker nå å gjøre resten av verden oppmerksom på denne planlagte katastrofen og legger derfor ut denne orienteringa på 10 språk. Vi håper de som leser dette vil bidra til å spre de forskjellige språkversjonene ut i verden.

Forsvar Nussir mot Nussir! (norsk)

Suodjal Nussira Nussira vuostá! (Davvisámegillii – nordsamisk)

Protect Nussir from Nussir! (English – engelsk)

Schützt Nussir vor Nussir! (Deutsch – tysk)

Protejamos la montaña de Nussir contra Nussir Ltd.! (Español – spansk)

Obroń Nussir przed Nussir! (Po polsku - polsk)

Suojele Nussir Nussirilta! (Suomeksi – finsk)

Stop Nussir bij Nussir! (In het Nederlands – nederlandsk)

Protégez Nussir de Nussir! (Français – fransk)

Защитим Нуссир от Nussir ASA! (По русски - russisk)

Artikkelen ble sist oppdatert: 22.01.2018

Kvalsunddemo19
22.08.2020

Har vi råd å drepe Repparfjorden?

I Finnmark Dagblad 21.08.2020 har Svein G. Jørstad ei helside med forsvar for Nussir-prosjektet, med tittelen "Har vi råd til å la være?". Jo, vi har råd!

Img_1876
Skal det ryddes og revegeteres etter gruver i Finnmark?

Naturen til låns – eller bruk og kast?

Skal vi låne av naturen eller skal vi bruke den opp? Finnmarksvidda er av mange omtalt som "Europas siste villmark". Ikke fordi naturen ikke er brukt, men fordi den er brukt uten å forbruke den. Slik er det ikke lenger i vår tid. Naturinngrepa er atskillig større, det blir bygd veier, kraftanlegg og gruver. Dette vil aldri forsvinne av seg sjøl som fortidas gammer og vandringsstier. Likevel kan mye gjøres for å redusere virkningene av inngrepa, både når de blir gjort og når anlegga ikke lenger tjener den hensikten de var bygd for. Vi har naturen til låns, og vi skal levere tilbake.