Rein ved Nussir

Rein ved Nussir (Foto: Marion Palmer).

Forsvar Nussir mot Nussir!

Naturvernforbundet i Finnmark har laga en mangespråklig orientering om planen om kobbergruve med sjødeponi i Kvalsund, og hvorfor vi går mot denne.

I Finnmark er det planlagt ei gruve som vil bli Norges største planlagte forurensing. Tross stor motstand har myndighetene gitt ei rekke tillatelser og det endelige klarsignal kan komme i løpet av våren 2018. Vi ønsker nå å gjøre resten av verden oppmerksom på denne planlagte katastrofen og legger derfor ut denne orienteringa på 10 språk. Vi håper de som leser dette vil bidra til å spre de forskjellige språkversjonene ut i verden.

Forsvar Nussir mot Nussir! (norsk)

Suodjal Nussira Nussira vuostá! (Davvisámegillii – nordsamisk)

Protect Nussir from Nussir! (English – engelsk)

Schützt Nussir vor Nussir! (Deutsch – tysk)

Protejamos la montaña de Nussir contra Nussir Ltd.! (Español – spansk)

Obroń Nussir przed Nussir! (Po polsku - polsk)

Suojele Nussir Nussirilta! (Suomeksi – finsk)

Stop Nussir bij Nussir! (In het Nederlands – nederlandsk)

Protégez Nussir de Nussir! (Français – fransk)

Защитим Нуссир от Nussir ASA! (По русски - russisk)

Artikkelen ble sist oppdatert: 22.01.2018

Kvalsundfisk

Nussir: Miljødirektoratet avviser alle klager!

I mars sendte Naturvernforbundet, Sametinget og flere klage på Næringsdepartementets driftskonsesjon til Nussir. Regjeringa har bedt Miljødirektoratet om en faglig uttalelse, og den har nå kommet. Ikke uventa avviser direktoratet alle klager.

DSCN0431

Nussir-gruve er det motsatte av grønt skifte!

Naturvernforbundet og andre motstandere av Nussir-gruva markerte seg mot Nussirs propagandamøte i Kvalsund 08.04. Her kan du også lese vårt svar til Nussirs propagandabrosjyre, som kom ut få dager før møtet.

Nussirdemokauto

Naturvernforbundet og Sametinget klager på Nussir-konsesjonen

Fristen for å klage inn Næringsdepartementets driftskonsesjon til Nussir ASA for regjeringa er nå gått ut. Det har i alle fall kommet inn to grundige klager, først fra Sametinget, så fra Naturvernforbundet i samarbeid med Natur og Ungdom og Vest-Finnmark Jeger og Fiskerforening.