Rein ved Nussir

Rein ved Nussir (Foto: Marion Palmer).

Forsvar Nussir mot Nussir!

Naturvernforbundet i Finnmark har laga en mangespråklig orientering om planen om kobbergruve med sjødeponi i Kvalsund, og hvorfor vi går mot denne.

I Finnmark er det planlagt ei gruve som vil bli Norges største planlagte forurensing. Tross stor motstand har myndighetene gitt ei rekke tillatelser og det endelige klarsignal kan komme i løpet av våren 2018. Vi ønsker nå å gjøre resten av verden oppmerksom på denne planlagte katastrofen og legger derfor ut denne orienteringa på 10 språk. Vi håper de som leser dette vil bidra til å spre de forskjellige språkversjonene ut i verden.

Forsvar Nussir mot Nussir! (norsk)

Suodjal Nussira Nussira vuostá! (Davvisámegillii – nordsamisk)

Protect Nussir from Nussir! (English – engelsk)

Schützt Nussir vor Nussir! (Deutsch – tysk)

Protejamos la montaña de Nussir contra Nussir Ltd.! (Español – spansk)

Obroń Nussir przed Nussir! (Po polsku - polsk)

Suojele Nussir Nussirilta! (Suomeksi – finsk)

Stop Nussir bij Nussir! (In het Nederlands – nederlandsk)

Protégez Nussir de Nussir! (Français – fransk)

Защитим Нуссир от Nussir ASA! (По русски - russisk)

Artikkelen ble sist oppdatert: 22.01.2018

Forside2m

Ny bok om gruver

25.02.2016 gir forlaget Davvi Girji ut andre bind i bokserien "Gull, gråstein og grums – Eit kritisk blikk på mineralnæringa i fortid, notid og framtid"

IMG_3581_2

Klager på dumping i Repparfjorden

Miljødirektoratets vedtak om gi Nussir ASA lov å dumpe gruveavfall i Repparfjorden har nå blitt klaga inn for ESA. Saka vil også bli klaga til Klima- og miljødepartementet

Image1(1)
Fakkelmarkering mot Nussir i Alta

Vellykket fakkelmarkering mot utslippstillatelse til Nussir

Naturvernforbundet og Natur og Ungdom avholdt en spontan markering på torget i Alta på fredag 11. desember. Det var tre appeller fra henholdsvis Ella Marie Hætta Isaksen leder i Finnmark Natur og Ungdom, regionsekretær i Naturvernforbundet Geir Jørgensen og Tore Bongo.