Rein ved Nussir

Rein ved Nussir (Foto: Marion Palmer).

Forsvar Nussir mot Nussir!

Naturvernforbundet i Finnmark har laga en mangespråklig orientering om planen om kobbergruve med sjødeponi i Kvalsund, og hvorfor vi går mot denne.

I Finnmark er det planlagt ei gruve som vil bli Norges største planlagte forurensing. Tross stor motstand har myndighetene gitt ei rekke tillatelser og det endelige klarsignal kan komme i løpet av våren 2018. Vi ønsker nå å gjøre resten av verden oppmerksom på denne planlagte katastrofen og legger derfor ut denne orienteringa på 10 språk. Vi håper de som leser dette vil bidra til å spre de forskjellige språkversjonene ut i verden.

Forsvar Nussir mot Nussir! (norsk)

Suodjal Nussira Nussira vuostá! (Davvisámegillii – nordsamisk)

Protect Nussir from Nussir! (English – engelsk)

Schützt Nussir vor Nussir! (Deutsch – tysk)

Protejamos la montaña de Nussir contra Nussir Ltd.! (Español – spansk)

Obroń Nussir przed Nussir! (Po polsku - polsk)

Suojele Nussir Nussirilta! (Suomeksi – finsk)

Stop Nussir bij Nussir! (In het Nederlands – nederlandsk)

Protégez Nussir de Nussir! (Français – fransk)

Защитим Нуссир от Nussir ASA! (По русски - russisk)

Artikkelen ble sist oppdatert: 22.01.2018

Repparelv

Frisk Repparfjord?

Naturvernforbundet i Vest-Finnmark svarer på påstander fra Nussir-direktøren om at tidligere gruvedeponi ikke har skada fjorden.

Repparfjord

Vannforvaltningsplanen må stanse sjødumping

I høringsuttalelse fra vannforvaltningsplanene krever Naturvernforbundet at all dumping av gruveavgang i sjøen må opphøre. Dersom dette ikke skjer vil det være brudd på EUs vanndirektiv og Naturvernforbundet vil melde Norge inn for overvåkingsorganet ESA. For Finnmark vil det si stopp i utslipp fra Sydvaranger og Sibelco på Stjernøya og forbud mot nytt deponi i Repparfjorden.