NU

Natur og Ungdom krever reint hav. I denne artikkelen kan du lese hva gruveutslipp i Repparfjorden vil bety for fjorden og havet.

Giftig gruveslam i Repparfjorden

I debatten om Nussir-gruva og sjødumping har det mye dreidd seg om hvor skadelig avfallet er. Mads Løkeland i Naturvernforbundets gruveutvalg har laga ei sammenfatning av hvordan de forskjellige partiklene og stoffene vil virke på livet i havet.

Vi håper denne kan være til nytte i debatten videre. Les Giftig gruveslam i Repparfjorden

Artikkelen ble sist oppdatert: 17.02.2019

BIDJOVAGGI11

Klage på utvinningstillatelse til Arctic Mining

I Guovdageaidnu har kommunestyret for lengst sagt nei til ny gruvedrift i Biedjovággi. Likevel gir Direktoratet for Mineralforvaltning det svenske selskapet Arctic Mining utvinningstillatelse til nye områder, uten å spørre hva vi mener lokalt. Naturvernforbundet i Ávjovárri har sendt klage 08.01.2019.

Internasjonal kampanje mot gruvedumping

Planene om dumping av gruveavfall i Repparfjorden og Førdefjorden bekymrer ikke bare lokalbefolkninga, men har forlengst blitt ei nasjonal sak. Nå blir den også internasjonal, med at den amerikanske miljøorganisasjonen Earthworks 07.03.2018 lanserte sin kampanje mot gruvedumping.