Demonstrasjon i Kvalsund

Den første demonstrasjonen mot Nussir i Kvalsund våren 2013. Den neste blir nok større. (Foto: Basia Głowacka).

- Grønt lys for miljøkriminalitet i Repparfjord

Pressemelding fra Naturvernforbundet 08.12.2015

Miljødirektoratet har godkjent gruveselskapet Nussir sine planer om å slippe ut to millioner tonn tungmetallholdig gruveslam årlig ut i Repparfjord. Fjorden har status som nasjonal laksefjord, og det er viktige gytefelt for kysttorsk i området . - Det er totalt uakseptabelt å bruke norske fjorder som avfallsplass for gruveindustrien, sier leder i Naturvernforbundet, Lars Haltbrekken.

Naturvernforbundet mener utslippstillatelsen er i strid med nasjonal og internasjonal miljølovgivning og påklager nå avgjørelsen til ESA—domstolen som overvåker medlemslandenes vannforvaltning.

– Vi kommer til å klage vedtaket inn for Klima- og miljøministeren og forventer at hun setter hensynet til naturen først. I Førdefjorden, der regjeringen tidligere i år ga tillatelse til å dumpe gruvemassene i fjorden er det nå avdekket strømmer som ikke har vært vurdert tidligere. Vi frykter det er lignende strømmer i Repparfjorden og krever derfor en helt ny gjennomgang av disse sakene.

I sin høringsuttalelse til planene for noen år siden sa det daværende Direktoratet for Naturforvaltning (nå en del av Miljødirektoratet):

«Det fremgår av konsekvensutredningen at nivåene for nikkel i avgangen ligger over grenseverdiene for god kjemisk tilstand. Dersom grenseverdiene for nikkel overskrides vil det tilsi dårlig kjemisk tilstand i vannforekomsten. DN vil påpeke at vannforskriftens § 12 bare åpner for å gjøre unntak fra kravet til god økologisk tilstand, og ikke fra kravet til god kjemisk tilstand. Det vil derfor ikke være adgang til å tillate deponering av avgangsmasser som innebærer at vannforekomsten får dårlig kjemisk tilstand. DN vil også minne om at det er et vilkår at alle praktiske tiltak gjennomføres for å begrense en negativ utvikling i vannforekomsten.»

–Utslippene fra koppergruven vil overskride grenseverdiene for tungmetaller, og i denne cocktailen av ulike miljøgifter er innholdet av nikkel alene nok til å gi dårlig kjemisk tilstand i fjorden, sier Haltbrekken.

Havforskningsinstituttet har påvist store mangler i kunnskapsgrunnlaget og har i flere høringsuttalelser advart mot å bruke Repparfjorden som dumpeplass for gruveavfall.

- Miljødirektoratet har forlatt sin rolle

Naturvernforbundet mener Miljødirektoratet har forlatt rollen som miljøfaglig forvaltningsorgan i gruvesaker.

- Å gi grønt lys for ett av de mest miljøfiendtlige industriprosjekter i norgeshistorien, på tvers av faglige råd og advarsler, med begrunnelse i at samfunnsnytten oppveier de negative konsekvensene er ikke miljøforvaltning. Det er å fremme en skitten industripolitikk basert på usikker synsing om framtidige inntekter, sier Lars Haltbrekken.

I 2013 ble Klima og Forurensningsdirektoratet ( Klif ) og Direktoratet for Naturforvaltning (DN ) slått sammen til Miljødirektoratet. Naturvernforbundet viser til DN sin egen høringsuttalelse til gruveprosjektet, hvor de fraråder å gi utslippstillatelse.

Direktoratet for Naturforvaltnings konklusjon og anbefaling:

"Kunnskapen som foreligger viser at tiltaket vil medføre negative konsekvenser for naturmangfold og miljøtilstand i Repparfjorden. Vannforskriftens § 12 åpner bare for å gjøre unntak fra kravet til god økologisk tilstand og ikke fra kravet til god kjemisk tilstand. Det vil derfor ikke være adgang til å tillate deponering av avgangsmasser som innebærer at vannforekomsten får dårlig kjemisk tilstand. Ut fra de vurderinger som kommer frem i delutredningene vil den aktuelle vannforekomsten havne i dårlig kjemisk tilstand. Tiltaket vil derfor være i strid med vannforskriftens § 12. På bakgrunn av dette mener DN at konsekvensutredningen tar utgangspunkt i feilaktige tolkninger av vannforskriftens bestemmelser. Dette, samt tiltakets mange negative effekter på det marine miljø gjør at DN frarår Klif å gi tillatelse til det omsøkte utslippet."

For mer informasjon, kontakt Lars Haltbrekken på + 47 91612191

Kontakter i Finnmark:

Annie Henriksen – Leder Naturvernforbundet Vestfinnmark 48296154

Geir Jørgensen – Nordområdekoordinator 94015235

Kvalsundfisk

Nussir: Miljødirektoratet avviser alle klager!

I mars sendte Naturvernforbundet, Sametinget og flere klage på Næringsdepartementets driftskonsesjon til Nussir. Regjeringa har bedt Miljødirektoratet om en faglig uttalelse, og den har nå kommet. Ikke uventa avviser direktoratet alle klager.

DSCN0431

Nussir-gruve er det motsatte av grønt skifte!

Naturvernforbundet og andre motstandere av Nussir-gruva markerte seg mot Nussirs propagandamøte i Kvalsund 08.04. Her kan du også lese vårt svar til Nussirs propagandabrosjyre, som kom ut få dager før møtet.

Nussirdemokauto

Naturvernforbundet og Sametinget klager på Nussir-konsesjonen

Fristen for å klage inn Næringsdepartementets driftskonsesjon til Nussir ASA for regjeringa er nå gått ut. Det har i alle fall kommet inn to grundige klager, først fra Sametinget, så fra Naturvernforbundet i samarbeid med Natur og Ungdom og Vest-Finnmark Jeger og Fiskerforening.