Demonstrasjon i Kvalsund

Den første demonstrasjonen mot Nussir i Kvalsund våren 2013. Den neste blir nok større. (Foto: Basia Głowacka).

- Grønt lys for miljøkriminalitet i Repparfjord

Pressemelding fra Naturvernforbundet 08.12.2015

Miljødirektoratet har godkjent gruveselskapet Nussir sine planer om å slippe ut to millioner tonn tungmetallholdig gruveslam årlig ut i Repparfjord. Fjorden har status som nasjonal laksefjord, og det er viktige gytefelt for kysttorsk i området . - Det er totalt uakseptabelt å bruke norske fjorder som avfallsplass for gruveindustrien, sier leder i Naturvernforbundet, Lars Haltbrekken.

Naturvernforbundet mener utslippstillatelsen er i strid med nasjonal og internasjonal miljølovgivning og påklager nå avgjørelsen til ESA—domstolen som overvåker medlemslandenes vannforvaltning.

– Vi kommer til å klage vedtaket inn for Klima- og miljøministeren og forventer at hun setter hensynet til naturen først. I Førdefjorden, der regjeringen tidligere i år ga tillatelse til å dumpe gruvemassene i fjorden er det nå avdekket strømmer som ikke har vært vurdert tidligere. Vi frykter det er lignende strømmer i Repparfjorden og krever derfor en helt ny gjennomgang av disse sakene.

I sin høringsuttalelse til planene for noen år siden sa det daværende Direktoratet for Naturforvaltning (nå en del av Miljødirektoratet):

«Det fremgår av konsekvensutredningen at nivåene for nikkel i avgangen ligger over grenseverdiene for god kjemisk tilstand. Dersom grenseverdiene for nikkel overskrides vil det tilsi dårlig kjemisk tilstand i vannforekomsten. DN vil påpeke at vannforskriftens § 12 bare åpner for å gjøre unntak fra kravet til god økologisk tilstand, og ikke fra kravet til god kjemisk tilstand. Det vil derfor ikke være adgang til å tillate deponering av avgangsmasser som innebærer at vannforekomsten får dårlig kjemisk tilstand. DN vil også minne om at det er et vilkår at alle praktiske tiltak gjennomføres for å begrense en negativ utvikling i vannforekomsten.»

–Utslippene fra koppergruven vil overskride grenseverdiene for tungmetaller, og i denne cocktailen av ulike miljøgifter er innholdet av nikkel alene nok til å gi dårlig kjemisk tilstand i fjorden, sier Haltbrekken.

Havforskningsinstituttet har påvist store mangler i kunnskapsgrunnlaget og har i flere høringsuttalelser advart mot å bruke Repparfjorden som dumpeplass for gruveavfall.

- Miljødirektoratet har forlatt sin rolle

Naturvernforbundet mener Miljødirektoratet har forlatt rollen som miljøfaglig forvaltningsorgan i gruvesaker.

- Å gi grønt lys for ett av de mest miljøfiendtlige industriprosjekter i norgeshistorien, på tvers av faglige råd og advarsler, med begrunnelse i at samfunnsnytten oppveier de negative konsekvensene er ikke miljøforvaltning. Det er å fremme en skitten industripolitikk basert på usikker synsing om framtidige inntekter, sier Lars Haltbrekken.

I 2013 ble Klima og Forurensningsdirektoratet ( Klif ) og Direktoratet for Naturforvaltning (DN ) slått sammen til Miljødirektoratet. Naturvernforbundet viser til DN sin egen høringsuttalelse til gruveprosjektet, hvor de fraråder å gi utslippstillatelse.

Direktoratet for Naturforvaltnings konklusjon og anbefaling:

"Kunnskapen som foreligger viser at tiltaket vil medføre negative konsekvenser for naturmangfold og miljøtilstand i Repparfjorden. Vannforskriftens § 12 åpner bare for å gjøre unntak fra kravet til god økologisk tilstand og ikke fra kravet til god kjemisk tilstand. Det vil derfor ikke være adgang til å tillate deponering av avgangsmasser som innebærer at vannforekomsten får dårlig kjemisk tilstand. Ut fra de vurderinger som kommer frem i delutredningene vil den aktuelle vannforekomsten havne i dårlig kjemisk tilstand. Tiltaket vil derfor være i strid med vannforskriftens § 12. På bakgrunn av dette mener DN at konsekvensutredningen tar utgangspunkt i feilaktige tolkninger av vannforskriftens bestemmelser. Dette, samt tiltakets mange negative effekter på det marine miljø gjør at DN frarår Klif å gi tillatelse til det omsøkte utslippet."

For mer informasjon, kontakt Lars Haltbrekken på + 47 91612191

Kontakter i Finnmark:

Annie Henriksen – Leder Naturvernforbundet Vestfinnmark 48296154

Geir Jørgensen – Nordområdekoordinator 94015235

Artikkelen ble sist oppdatert: 08.12.2015

Elkemtana1

Seminar om gruvedrift – innlegg og filmopptak

I samband med vårt fylkesårsmøtet arrangerte Naturvernforbundet i Finnmark åpent seminar om gruvedrift lørdag 25.03.2017 i Billefjord i Porsanger. Nå kan vi endelig presentere opptak av de fleste innlegga og en del av debatt på seminaret. Sjøl om det har gått litt tid, er dette høyst aktuelt stoff, ikke minst i forbindelse med konsesjonssøknaden fra Nussir ASA:

Sg30

Urfolk og miljøkamp: Fra Repparfjorden til Standing Rock

Naturvernforbundet deltar på ALTA 2017 Utveksling / Exchange 11-14 juni Utveksling av erfaringer innenfor sosialfaglige område. Temaene er urfolksorienterte, lokale og internasjonale. Hvordan endringer i klima, samfunn, økonomi etc. påvirker vårt levesett lokalt og ellers i verden.

Miljøringen har møte i Hammerfest

Når Miljøringen (Nettverk for forurenset grunn og sedimenter) har møte I Hammerfest 08.-09.06. er et av punkta på programmet et innlegg om Nussir-gruva ved Naturvernforbundet i Finnmark.