Fra punktmarkeringa i Alta i anledning urfolkskonferansen.

Gruvedemonstrasjon i Alta, 10.06.2013

I anledning urfolkskonferansen i Alta var det ei punktmarkering foran Finnmarkshallen mandag 10.06.kl. 09-17.

Formålet var å gjøre konferansedeltakere, media og Altas befolkning oppmerksom på de store truslene som gruveindustrien betyr for urfolk og natur i Norge og andre land.

Markeringa besto av en lávvu, en kunstinstallasjon og forskjellige paroler.

Det var blant annet bli paroler mot dumping av gruveavfall i Repparfjord, mot Statoils tjæresandutvinning i urfolksområder i Kanada og generelt mot forgifting fra gruvedrift.

Ved sida av Naturvernforbundet i Finnmark demonstrerte Idle No More Sápmi og Sámeálbmoga Bellodat.

Her følger noen bilder fra markeringa:

Image   Image
Fotograf: Svein Lund

Fotograf: Hugo Reinert

Artikkelen ble sist oppdatert: 14.06.2013

Diehtosanner3

Nussir ASA har fått konsesjon – Kampen fortsetter!

14.02.2019 kom meldinga vi har frykta og venta: Næringsdepartementet har gitt driftskonsesjon til Nussir ASAs kobbergruve ved Repparfjorden. Naturvernforbundet har lenge gått mot denne planen og vil nå i samarbeid med mange andre arrangere protester rundt i landet.

BIDJOVAGGI11

Klage på utvinningstillatelse til Arctic Mining

I Guovdageaidnu har kommunestyret for lengst sagt nei til ny gruvedrift i Biedjovággi. Likevel gir Direktoratet for Mineralforvaltning det svenske selskapet Arctic Mining utvinningstillatelse til nye områder, uten å spørre hva vi mener lokalt. Naturvernforbundet i Ávjovárri har sendt klage 08.01.2019.