Fra punktmarkeringa i Alta i anledning urfolkskonferansen.

Gruvedemonstrasjon i Alta, 10.06.2013

I anledning urfolkskonferansen i Alta var det ei punktmarkering foran Finnmarkshallen mandag 10.06.kl. 09-17.

Formålet var å gjøre konferansedeltakere, media og Altas befolkning oppmerksom på de store truslene som gruveindustrien betyr for urfolk og natur i Norge og andre land.

Markeringa besto av en lávvu, en kunstinstallasjon og forskjellige paroler.

Det var blant annet bli paroler mot dumping av gruveavfall i Repparfjord, mot Statoils tjæresandutvinning i urfolksområder i Kanada og generelt mot forgifting fra gruvedrift.

Ved sida av Naturvernforbundet i Finnmark demonstrerte Idle No More Sápmi og Sámeálbmoga Bellodat.

Her følger noen bilder fra markeringa:

Image   Image
Fotograf: Svein Lund

Fotograf: Hugo Reinert

Artikkelen ble sist oppdatert: 14.06.2013

Internasjonal kampanje mot gruvedumping

Planene om dumping av gruveavfall i Repparfjorden og Førdefjorden bekymrer ikke bare lokalbefolkninga, men har forlengst blitt ei nasjonal sak. Nå blir den også internasjonal, med at den amerikanske miljøorganisasjonen Earthworks 07.03.2018 lanserte sin kampanje mot gruvedumping.

Fiettarrein

Forsvar Nussir mot Nussir!

Naturvernforbundet i Finnmark har laga en mangespråklig orientering om planen om kobbergruve med sjødeponi i Kvalsund, og hvorfor vi går mot denne.

Demo28

Naturvernforbundet svarer Norsk Bergindustri

Generalsekretær i Norsk Bergindustri har i flere lokale og landsomfattende media den siste tida kommet med klager over at Nussir ASA ennå ikke har fått ferdigbehandla sin søknad om driftskonsesjon for kobbergruve i Kvalsund. To av Naturvernforbundets lokallag har skrevet svar med forskjellige vinklinger.