Fra punktmarkeringa i Alta i anledning urfolkskonferansen.

Gruvedemonstrasjon i Alta, 10.06.2013

I anledning urfolkskonferansen i Alta var det ei punktmarkering foran Finnmarkshallen mandag 10.06.kl. 09-17.

Formålet var å gjøre konferansedeltakere, media og Altas befolkning oppmerksom på de store truslene som gruveindustrien betyr for urfolk og natur i Norge og andre land.

Markeringa besto av en lávvu, en kunstinstallasjon og forskjellige paroler.

Det var blant annet bli paroler mot dumping av gruveavfall i Repparfjord, mot Statoils tjæresandutvinning i urfolksområder i Kanada og generelt mot forgifting fra gruvedrift.

Ved sida av Naturvernforbundet i Finnmark demonstrerte Idle No More Sápmi og Sámeálbmoga Bellodat.

Her følger noen bilder fra markeringa:

Image   Image
Fotograf: Svein Lund

Fotograf: Hugo Reinert

Artikkelen ble sist oppdatert: 14.06.2013

Nusamisk0667

Naturvernforbundet: Nei til driftskonsesjon for Nussir

Naturvernforbundet på landsplan har sammen med fylkeslaget i Finnmark, lokallaga i Vest-Finnmark og Ávjovárri, og med støtte av Natur og Ungdom og Vest-Finnmark Jeger og Fiskerforening gitt en grundig høringsuttalelse om hvorfor ikke Nussir ASA bør få drifftskonsesjon til kobbergruve i Kvalsund.

Elkemtana1

Seminar om gruvedrift – innlegg og filmopptak

I samband med vårt fylkesårsmøtet arrangerte Naturvernforbundet i Finnmark åpent seminar om gruvedrift lørdag 25.03.2017 i Billefjord i Porsanger. Nå kan vi endelig presentere opptak av de fleste innlegga og en del av debatt på seminaret. Sjøl om det har gått litt tid, er dette høyst aktuelt stoff, ikke minst i forbindelse med konsesjonssøknaden fra Nussir ASA:

Sg30

Urfolk og miljøkamp: Fra Repparfjorden til Standing Rock

Naturvernforbundet deltar på ALTA 2017 Utveksling / Exchange 11-14 juni Utveksling av erfaringer innenfor sosialfaglige område. Temaene er urfolksorienterte, lokale og internasjonale. Hvordan endringer i klima, samfunn, økonomi etc. påvirker vårt levesett lokalt og ellers i verden.