Gruvedrift i Finnmark gjennom tidene

I Finnmark har det vært drevet gruvedrift i alle fall siden tidlig på 1800-tallet. På 1970-tallet blei Finnmark omtalt som Norges viktigste bergverksfylke. Siden gikk det tilbake med gruvedrifta og mange gruver blei lagt ned. Men nå starter gamle gruver opp igjen og nye er planlagt. Både staten og internasjonale gruveselskaper satser stort på mineralutvinning i Finnmark. Vi har laga en bildeserie som viser litt av den aktiviteten som har vært og virkningene for natur og landskap. Om du klikker på et bilde får du se det i større utgave.

Kåfjord – Kopper

Den første større gruva i Finnmark var kopperverket i Kåfjord i Alta. Det starta opp i 1826. Den siste driftsperioden slutta i 1909. Gruva var lenge Finnmarks største arbeidsplass, og ei tid var Kåfjord det største tettstedet i fylket.

Kåfjord – Kopper

Gruvedrifta i Kåfjord stansa i 1909. Disse slagghaugene er altså over hundre år gamle, men fortsatt vokser det praktisk talt ingen ting der.

Sør-Varanger - Jern

Jerngruvene i Bjørnevatn i Sør-Varanger er ikke bare de største som har vært i Finnmark, men i hele Norge. Her var det drift fra 1906-1997 og igjen fra 2009.

Sør-Varanger - Jern

A/S Sydvaranger slapp i mange år slam fra gruvene ut i Langfjorden slik at denne blei nesten helt fyllt opp. Etter at gruvene starta opp igjen, slippes slammet med giftige kjemikalier ut lenger ut i Bøkfjorden.

(Foto: Jon Aronsen)

Alta -– skifer

I Alta er det  drevet skiferbrudd i over hundre år. I noen av de eldste brudda, som dette i Detsika, er naturen i ferd med å komme tilbake.

(Foto: Dag Elgvin)

Alta -– skifer

De største skiferbrudda i Alta skaper store og uopprettelige sår i naturen og endrer hele landskapet.

(Foto: Dag Elgvin)

Kvalsund - Kopper

I Repparfjord i Kvalsund var det gruvedrift på 1970-tallet. Nå er det planer om å starte opp igjen, med store utslipp på torskens gytefelt i Repparfjorden.

Kvalsund - Kopper

I de gamle dagbrudda på Ulveryggen i Kvalsund har oljeselskapa fått fylle avfall fra oljeboring.

Tana - Kvartsitt

I Austertana er det tatt ut enorme mengder kvartsitt. Denne drifta blei starta av Elkem, men er nå solgt til et kinesisk selskap.

Guovdageaidnu – Kopper og gull

Gruvene i Biedjovággi i Guovdageaidnu var i drift 1971-75 og 1986-91. Bildet er fra 1975.

Guovdageaidnu – Kopper og gull

Avfallet fra Biedjovággi gruver blei fylt opp i dagbrudda, som deretter blei fyllt opp med vann.

Guovdageaidnu - Kvartsitt

I Naranas i Guovdageaidnu blir det tatt ut grønn pyntestein i et steinbrudd midt i reinbeitet.

Guovdageaidnu - Kvartsitt

Nær Ádjit i Guovdageaidnu har det vært tatt ut grønn "masikvartsitt", men drifta blei nedlagt før den var kommet skikkelig igang og maskinene står igjen i naturen og ruster.

(Foto: Svein Lund)

Send oss gjerne flere bilder fra gruvedrift i Finnmark - så legger vi det ut etter hvert.

DSCN0431

Nussir-gruve er det motsatte av grønt skifte!

Naturvernforbundet og andre motstandere av Nussir-gruva markerte seg mot Nussirs propagandamøte i Kvalsund 08.04. Her kan du også lese vårt svar til Nussirs propagandabrosjyre, som kom ut få dager før møtet.

Nussirdemokauto

Naturvernforbundet og Sametinget klager på Nussir-konsesjonen

Fristen for å klage inn Næringsdepartementets driftskonsesjon til Nussir ASA for regjeringa er nå gått ut. Det har i alle fall kommet inn to grundige klager, først fra Sametinget, så fra Naturvernforbundet i samarbeid med Natur og Ungdom og Vest-Finnmark Jeger og Fiskerforening.