Guovdageaidnu mot Nussir

Demonstrasjonstog gjennom Guovdageaidnu mot Nussir-gruva, 23.02.2019. (Foto: Svein Lund).

Guovdageaidnu mot Nussir-gruve / Nussir-ruvkke vuostá!

Lørdag 23.02. var det stor demonstrasjon og kulturarrangement mot Nussir-gruva i Guovdageaidnu. / Lávvordaga 23.02. lei miellačájeheapmi ja kulturlágideapmi Nussir-ruvkke vuostá Guovdageainnus.

Guovdageaidnu mot Nussir-gruve
Lørdag 23.02. var det demonstrasjon og kulturarrangement mot Nussir-gruva i Guovdageaidnu. Vi starta på torget ved kommunehuset kl. 14 med kort appell v/Ann-Catharina Lango før vi gikk med paroler og fakler til LES-bygget. Der var det appeller fra Sametinget v/ Aili Keskitalo, Fiettar , NSR v/ Beaska Niillas, Naturvernforbundet v/ Svein Lund, NRL v/Berit Marie E. Eira og Sosialistisk venstreparti v/Marit Susanne Utsi, Finnmark Senterparti v/ Hans Ole Eira og Fiettar v/Nils Mathis Sara. Kulturinnslag ved Dimitri Joavku, Elina Ijäs, Ánte Mikkel Gaup, Piera Jovnna Somby, Inger Marie Nilut, Beaska Niillas, Marit Susanne Utsi og Heaika Hætta.
Naturvernforbundet i Ávjovárri oppfordrer nå våre medlemmer i andre kommuner i Finnmark til å ta initiativ til lignende arrangement.

Artikkelen ble sist oppdatert: 24.02.2019

Planlagt industriområde Markoppneset

Lov og ulov på Markoppneset

Byggetillatelse på Markoppneset ble opphevet av statsforvalteren, som krevde ny behandling etter at kommunen hadde gjort en reguleringsendring. Var det kun "en mindre reguleringsendring" slik Hammerfest-ordføreren hevder, og dermed unødvendig med ny behandling av saken?

Bidjodagbrotvatn

Bisset Arctic Minerals! Stopp Arctic Minerals!

Fas muitala Arctic Minerals "erenoamáš gávdnosiid" birra Biedjovákkis, ja áigu álggahit ruvkke fas. Igjen melder Arctic Minerals om "eksepsjonelle funn" i Biedjovággi, og vil starte ny prosess fram mot gjenåpning av gruva. Innlegg fra Naturvernforbundets lokallag Ávjovárri (norsk tekst nederst)