Guovdageaidnu mot Nussir

Demonstrasjonstog gjennom Guovdageaidnu mot Nussir-gruva, 23.02.2019. (Foto: Svein Lund).

Guovdageaidnu mot Nussir-gruve / Nussir-ruvkke vuostá!

Lørdag 23.02. var det stor demonstrasjon og kulturarrangement mot Nussir-gruva i Guovdageaidnu. / Lávvordaga 23.02. lei miellačájeheapmi ja kulturlágideapmi Nussir-ruvkke vuostá Guovdageainnus.

Guovdageaidnu mot Nussir-gruve
Lørdag 23.02. var det demonstrasjon og kulturarrangement mot Nussir-gruva i Guovdageaidnu. Vi starta på torget ved kommunehuset kl. 14 med kort appell v/Ann-Catharina Lango før vi gikk med paroler og fakler til LES-bygget. Der var det appeller fra Sametinget v/ Aili Keskitalo, Fiettar , NSR v/ Beaska Niillas, Naturvernforbundet v/ Svein Lund, NRL v/Berit Marie E. Eira og Sosialistisk venstreparti v/Marit Susanne Utsi, Finnmark Senterparti v/ Hans Ole Eira og Fiettar v/Nils Mathis Sara. Kulturinnslag ved Dimitri Joavku, Elina Ijäs, Ánte Mikkel Gaup, Piera Jovnna Somby, Inger Marie Nilut, Beaska Niillas, Marit Susanne Utsi og Heaika Hætta.
Naturvernforbundet i Ávjovárri oppfordrer nå våre medlemmer i andre kommuner i Finnmark til å ta initiativ til lignende arrangement.

Elkemtana1

Seminar om gruvedrift – innlegg og filmopptak

I samband med vårt fylkesårsmøtet arrangerte Naturvernforbundet i Finnmark åpent seminar om gruvedrift lørdag 25.03.2017 i Billefjord i Porsanger. Nå kan vi endelig presentere opptak av de fleste innlegga og en del av debatt på seminaret. Sjøl om det har gått litt tid, er dette høyst aktuelt stoff, ikke minst i forbindelse med konsesjonssøknaden fra Nussir ASA:

Sg30

Urfolk og miljøkamp: Fra Repparfjorden til Standing Rock

Naturvernforbundet deltar på ALTA 2017 Utveksling / Exchange 11-14 juni Utveksling av erfaringer innenfor sosialfaglige område. Temaene er urfolksorienterte, lokale og internasjonale. Hvordan endringer i klima, samfunn, økonomi etc. påvirker vårt levesett lokalt og ellers i verden.

Miljøringen har møte i Hammerfest

Når Miljøringen (Nettverk for forurenset grunn og sedimenter) har møte I Hammerfest 08.-09.06. er et av punkta på programmet et innlegg om Nussir-gruva ved Naturvernforbundet i Finnmark.