Guovdageaidnu mot Nussir

Demonstrasjonstog gjennom Guovdageaidnu mot Nussir-gruva, 23.02.2019. (Foto: Svein Lund).

Guovdageaidnu mot Nussir-gruve / Nussir-ruvkke vuostá!

Lørdag 23.02. var det stor demonstrasjon og kulturarrangement mot Nussir-gruva i Guovdageaidnu. / Lávvordaga 23.02. lei miellačájeheapmi ja kulturlágideapmi Nussir-ruvkke vuostá Guovdageainnus.

Guovdageaidnu mot Nussir-gruve
Lørdag 23.02. var det demonstrasjon og kulturarrangement mot Nussir-gruva i Guovdageaidnu. Vi starta på torget ved kommunehuset kl. 14 med kort appell v/Ann-Catharina Lango før vi gikk med paroler og fakler til LES-bygget. Der var det appeller fra Sametinget v/ Aili Keskitalo, Fiettar , NSR v/ Beaska Niillas, Naturvernforbundet v/ Svein Lund, NRL v/Berit Marie E. Eira og Sosialistisk venstreparti v/Marit Susanne Utsi, Finnmark Senterparti v/ Hans Ole Eira og Fiettar v/Nils Mathis Sara. Kulturinnslag ved Dimitri Joavku, Elina Ijäs, Ánte Mikkel Gaup, Piera Jovnna Somby, Inger Marie Nilut, Beaska Niillas, Marit Susanne Utsi og Heaika Hætta.
Naturvernforbundet i Ávjovárri oppfordrer nå våre medlemmer i andre kommuner i Finnmark til å ta initiativ til lignende arrangement.

Artikkelen ble sist oppdatert: 24.02.2019

Img_1876
Skal det ryddes og revegeteres etter gruver i Finnmark?

Naturen til låns – eller bruk og kast?

Skal vi låne av naturen eller skal vi bruke den opp? Finnmarksvidda er av mange omtalt som "Europas siste villmark". Ikke fordi naturen ikke er brukt, men fordi den er brukt uten å forbruke den. Slik er det ikke lenger i vår tid. Naturinngrepa er atskillig større, det blir bygd veier, kraftanlegg og gruver. Dette vil aldri forsvinne av seg sjøl som fortidas gammer og vandringsstier. Likevel kan mye gjøres for å redusere virkningene av inngrepa, både når de blir gjort og når anlegga ikke lenger tjener den hensikten de var bygd for. Vi har naturen til låns, og vi skal levere tilbake.

Reveget2

Ødelagt natur må restaureres!

Ødelagt natur kan og bør restaureres! Dette var budskapet da Naturvernforbundet i Ávjovárri 25.01.2020 holdt miljøkafe i Guovdageaidnu, med foredrag av restaureringsøkolog Dagmar Hagen fra NINA.