Kommunalminister Jan Tore Sanner blir møtt av gruvedemonstranter i Kautokeino

Kommunalminister Jan Tore Sanner blir møtt av gruvedemonstranter i Kautokeino. (Foto: Svein Lund).

Kommunalministeren møtt av demonstrasjon i Kautokeino

Kommunalminister Jan Tore Sanner var 25.03.2014 på besøk i Kautokeino. Der blei han møtt av demonstranter som sa nei til kobbergruva i Kvalsund

Det var Naturvernforbundets lokallag i Vest-Finnmark og Ávjovárri og Natur og Ungdom som tok initiativ til markeringa utafor Diehtosiida/Vitenskapsbygget. De stilte opp med ei rekke plakater i god tid før ministeren kom dit. Han tok seg tid til å snakke med flere av demonstrantene som fikk fortelle hvorfor de protesterer mot vedtaket om å godta reguleringsplanen for Nussir ASAs kobbergruve med dumping av avfall i Repparfjorden. Her følger noen bilder fra demonstrasjonen.

Se også andre mediaoppslag: NRK Sápmi, Finnmark Dagblad, Altaposten

Artikkelen ble sist oppdatert: 25.03.2014

Kvalsunddemo19
22.08.2020

Har vi råd å drepe Repparfjorden?

I Finnmark Dagblad 21.08.2020 har Svein G. Jørstad ei helside med forsvar for Nussir-prosjektet, med tittelen "Har vi råd til å la være?". Jo, vi har råd!

Img_1876
Skal det ryddes og revegeteres etter gruver i Finnmark?

Naturen til låns – eller bruk og kast?

Skal vi låne av naturen eller skal vi bruke den opp? Hva kan gjøres for å rydde opp etter tidligere gruvedrift og andre naturinngrep? Skal Biedjovággi tilbake til naturen eller skal det fortsatt være ruinlandskap?

Reveget2

Ødelagt natur må restaureres!

Ødelagt natur kan og bør restaureres! Dette var budskapet da Naturvernforbundet i Ávjovárri 25.01.2020 holdt miljøkafe i Guovdageaidnu, med foredrag av restaureringsøkolog Dagmar Hagen fra NINA.