Kommunalminister Jan Tore Sanner blir møtt av gruvedemonstranter i Kautokeino

Kommunalminister Jan Tore Sanner blir møtt av gruvedemonstranter i Kautokeino. (Foto: Svein Lund).

Kommunalministeren møtt av demonstrasjon i Kautokeino

Kommunalminister Jan Tore Sanner var 25.03.2014 på besøk i Kautokeino. Der blei han møtt av demonstranter som sa nei til kobbergruva i Kvalsund

Det var Naturvernforbundets lokallag i Vest-Finnmark og Ávjovárri og Natur og Ungdom som tok initiativ til markeringa utafor Diehtosiida/Vitenskapsbygget. De stilte opp med ei rekke plakater i god tid før ministeren kom dit. Han tok seg tid til å snakke med flere av demonstrantene som fikk fortelle hvorfor de protesterer mot vedtaket om å godta reguleringsplanen for Nussir ASAs kobbergruve med dumping av avfall i Repparfjorden. Her følger noen bilder fra demonstrasjonen.

Se også andre mediaoppslag: NRK Sápmi, Finnmark Dagblad, Altaposten

Artikkelen ble sist oppdatert: 25.03.2014

Diehtosanner3

Nussir ASA har fått konsesjon – Kampen fortsetter!

14.02.2019 kom meldinga vi har frykta og venta: Næringsdepartementet har gitt driftskonsesjon til Nussir ASAs kobbergruve ved Repparfjorden. Naturvernforbundet har lenge gått mot denne planen og vil nå i samarbeid med mange andre arrangere protester rundt i landet.

BIDJOVAGGI11

Klage på utvinningstillatelse til Arctic Mining

I Guovdageaidnu har kommunestyret for lengst sagt nei til ny gruvedrift i Biedjovággi. Likevel gir Direktoratet for Mineralforvaltning det svenske selskapet Arctic Mining utvinningstillatelse til nye områder, uten å spørre hva vi mener lokalt. Naturvernforbundet i Ávjovárri har sendt klage 08.01.2019.