Kommunalminister Jan Tore Sanner blir møtt av gruvedemonstranter i Kautokeino

Kommunalminister Jan Tore Sanner blir møtt av gruvedemonstranter i Kautokeino. (Foto: Svein Lund).

Kommunalministeren møtt av demonstrasjon i Kautokeino

Kommunalminister Jan Tore Sanner var 25.03.2014 på besøk i Kautokeino. Der blei han møtt av demonstranter som sa nei til kobbergruva i Kvalsund

Det var Naturvernforbundets lokallag i Vest-Finnmark og Ávjovárri og Natur og Ungdom som tok initiativ til markeringa utafor Diehtosiida/Vitenskapsbygget. De stilte opp med ei rekke plakater i god tid før ministeren kom dit. Han tok seg tid til å snakke med flere av demonstrantene som fikk fortelle hvorfor de protesterer mot vedtaket om å godta reguleringsplanen for Nussir ASAs kobbergruve med dumping av avfall i Repparfjorden. Her følger noen bilder fra demonstrasjonen.

Se også andre mediaoppslag: NRK Sápmi, Finnmark Dagblad, Altaposten

Artikkelen ble sist oppdatert: 25.03.2014

Internasjonal kampanje mot gruvedumping

Planene om dumping av gruveavfall i Repparfjorden og Førdefjorden bekymrer ikke bare lokalbefolkninga, men har forlengst blitt ei nasjonal sak. Nå blir den også internasjonal, med at den amerikanske miljøorganisasjonen Earthworks 07.03.2018 lanserte sin kampanje mot gruvedumping.

Fiettarrein

Forsvar Nussir mot Nussir!

Naturvernforbundet i Finnmark har laga en mangespråklig orientering om planen om kobbergruve med sjødeponi i Kvalsund, og hvorfor vi går mot denne.

Demo28

Naturvernforbundet svarer Norsk Bergindustri

Generalsekretær i Norsk Bergindustri har i flere lokale og landsomfattende media den siste tida kommet med klager over at Nussir ASA ennå ikke har fått ferdigbehandla sin søknad om driftskonsesjon for kobbergruve i Kvalsund. To av Naturvernforbundets lokallag har skrevet svar med forskjellige vinklinger.