Kommunalminister Jan Tore Sanner blir møtt av gruvedemonstranter i Kautokeino

Kommunalminister Jan Tore Sanner blir møtt av gruvedemonstranter i Kautokeino. (Foto: Svein Lund).

Kommunalministeren møtt av demonstrasjon i Kautokeino

Kommunalminister Jan Tore Sanner var 25.03.2014 på besøk i Kautokeino. Der blei han møtt av demonstranter som sa nei til kobbergruva i Kvalsund

Det var Naturvernforbundets lokallag i Vest-Finnmark og Ávjovárri og Natur og Ungdom som tok initiativ til markeringa utafor Diehtosiida/Vitenskapsbygget. De stilte opp med ei rekke plakater i god tid før ministeren kom dit. Han tok seg tid til å snakke med flere av demonstrantene som fikk fortelle hvorfor de protesterer mot vedtaket om å godta reguleringsplanen for Nussir ASAs kobbergruve med dumping av avfall i Repparfjorden. Her følger noen bilder fra demonstrasjonen.

Se også andre mediaoppslag: NRK Sápmi, Finnmark Dagblad, Altaposten

Artikkelen ble sist oppdatert: 25.03.2014

Nusamisk0667

Naturvernforbundet: Nei til driftskonsesjon for Nussir

Naturvernforbundet på landsplan har sammen med fylkeslaget i Finnmark, lokallaga i Vest-Finnmark og Ávjovárri, og med støtte av Natur og Ungdom og Vest-Finnmark Jeger og Fiskerforening gitt en grundig høringsuttalelse om hvorfor ikke Nussir ASA bør få drifftskonsesjon til kobbergruve i Kvalsund.

Elkemtana1

Seminar om gruvedrift – innlegg og filmopptak

I samband med vårt fylkesårsmøtet arrangerte Naturvernforbundet i Finnmark åpent seminar om gruvedrift lørdag 25.03.2017 i Billefjord i Porsanger. Nå kan vi endelig presentere opptak av de fleste innlegga og en del av debatt på seminaret. Sjøl om det har gått litt tid, er dette høyst aktuelt stoff, ikke minst i forbindelse med konsesjonssøknaden fra Nussir ASA:

Sg30

Urfolk og miljøkamp: Fra Repparfjorden til Standing Rock

Naturvernforbundet deltar på ALTA 2017 Utveksling / Exchange 11-14 juni Utveksling av erfaringer innenfor sosialfaglige område. Temaene er urfolksorienterte, lokale og internasjonale. Hvordan endringer i klima, samfunn, økonomi etc. påvirker vårt levesett lokalt og ellers i verden.