Kommunalminister Jan Tore Sanner blir møtt av gruvedemonstranter i Kautokeino

Kommunalminister Jan Tore Sanner blir møtt av gruvedemonstranter i Kautokeino. (Foto: Svein Lund).

Kommunalministeren møtt av demonstrasjon i Kautokeino

Kommunalminister Jan Tore Sanner var 25.03.2014 på besøk i Kautokeino. Der blei han møtt av demonstranter som sa nei til kobbergruva i Kvalsund

Det var Naturvernforbundets lokallag i Vest-Finnmark og Ávjovárri og Natur og Ungdom som tok initiativ til markeringa utafor Diehtosiida/Vitenskapsbygget. De stilte opp med ei rekke plakater i god tid før ministeren kom dit. Han tok seg tid til å snakke med flere av demonstrantene som fikk fortelle hvorfor de protesterer mot vedtaket om å godta reguleringsplanen for Nussir ASAs kobbergruve med dumping av avfall i Repparfjorden. Her følger noen bilder fra demonstrasjonen.

Se også andre mediaoppslag: NRK Sápmi, Finnmark Dagblad, Altaposten

Artikkelen ble sist oppdatert: 25.03.2014

Miljøringen har møte i Hammerfest

Når Miljøringen (Nettverk for forurenset grunn og sedimenter) har møte I Hammerfest 08.-09.06. er et av punkta på programmet et innlegg om Nussir-gruva ved Naturvernforbundet i Finnmark.

Img_2127

Norge bryter mineralavfallsdirektivet

29.03.2017 meldte ei rekke organisasjoner Norge inn for ESA for brudd på EUs mineralavfallsdirektiv. Årsaka er at regjeringa har gitt utslippstillatelse til Nordic Mining i Førdefjorden, Nussir i Repparfjorden og Rana Gruber i Ranfjorden uten at det har vært laga en plan for avfallshandtering.