Hammerfest

Her i Hammerfest vil Miljøringen ha møte for å diskutere forurensing av sjø. 4 mil herfra planlegges norgeshistorias verste planlagte forurensing i Repparfjorden. (Foto: Svein Lund).

Miljøringen har møte i Hammerfest

Når Miljøringen (Nettverk for forurenset grunn og sedimenter) har møte I Hammerfest 08.-09.06. er et av punkta på programmet et innlegg om Nussir-gruva ved Naturvernforbundet i Finnmark.

Dette er hovedsakene i programmet:

*1.       Sedimenter: Erfaringer fra prosjekter, oppryddinger og utdyping,
effekter, FoU*

*2.       Akuttforurensning og beredskap: f. eks. oljevern,
oljeforurensning, annen akuttforurensning, gjennomførte tiltak, in situ
tiltak*

*3.       Nordområdene: f.eks. polarforskning, forurenset grunn i nord,
PFOS, Svalbard, tiltak, erfaringer, problemløsing*

Naturvernforbundet ved Fabrice Caline vil fortelle hvor paradoksalt det er at man samtidig som man vil rense opp gammel forurensa grunn vil tillate en ny planlagt forurensing av gigantiske dimensjoner i Repparfjorden.

Her kan du lese mer om programmet for møtet.

Artikkelen ble sist oppdatert: 28.04.2017

Img_1876
Skal det ryddes og revegeteres etter gruver i Finnmark?

Naturen til låns – eller bruk og kast?

Skal vi låne av naturen eller skal vi bruke den opp? Finnmarksvidda er av mange omtalt som "Europas siste villmark". Ikke fordi naturen ikke er brukt, men fordi den er brukt uten å forbruke den. Slik er det ikke lenger i vår tid. Naturinngrepa er atskillig større, det blir bygd veier, kraftanlegg og gruver. Dette vil aldri forsvinne av seg sjøl som fortidas gammer og vandringsstier. Likevel kan mye gjøres for å redusere virkningene av inngrepa, både når de blir gjort og når anlegga ikke lenger tjener den hensikten de var bygd for. Vi har naturen til låns, og vi skal levere tilbake.

Reveget2

Ødelagt natur må restaureres!

Ødelagt natur kan og bør restaureres! Dette var budskapet da Naturvernforbundet i Ávjovárri 25.01.2020 holdt miljøkafe i Guovdageaidnu, med foredrag av restaureringsøkolog Dagmar Hagen fra NINA.