Hammerfest

Her i Hammerfest vil Miljøringen ha møte for å diskutere forurensing av sjø. 4 mil herfra planlegges norgeshistorias verste planlagte forurensing i Repparfjorden. (Foto: Svein Lund).

Miljøringen har møte i Hammerfest

Når Miljøringen (Nettverk for forurenset grunn og sedimenter) har møte I Hammerfest 08.-09.06. er et av punkta på programmet et innlegg om Nussir-gruva ved Naturvernforbundet i Finnmark.

Dette er hovedsakene i programmet:

*1.       Sedimenter: Erfaringer fra prosjekter, oppryddinger og utdyping,
effekter, FoU*

*2.       Akuttforurensning og beredskap: f. eks. oljevern,
oljeforurensning, annen akuttforurensning, gjennomførte tiltak, in situ
tiltak*

*3.       Nordområdene: f.eks. polarforskning, forurenset grunn i nord,
PFOS, Svalbard, tiltak, erfaringer, problemløsing*

Naturvernforbundet ved Fabrice Caline vil fortelle hvor paradoksalt det er at man samtidig som man vil rense opp gammel forurensa grunn vil tillate en ny planlagt forurensing av gigantiske dimensjoner i Repparfjorden.

Her kan du lese mer om programmet for møtet.

Artikkelen ble sist oppdatert: 28.04.2017

Diehtosanner3

Nussir ASA har fått konsesjon – Kampen fortsetter!

14.02.2019 kom meldinga vi har frykta og venta: Næringsdepartementet har gitt driftskonsesjon til Nussir ASAs kobbergruve ved Repparfjorden. Naturvernforbundet har lenge gått mot denne planen og vil nå i samarbeid med mange andre arrangere protester rundt i landet.

BIDJOVAGGI11

Klage på utvinningstillatelse til Arctic Mining

I Guovdageaidnu har kommunestyret for lengst sagt nei til ny gruvedrift i Biedjovággi. Likevel gir Direktoratet for Mineralforvaltning det svenske selskapet Arctic Mining utvinningstillatelse til nye områder, uten å spørre hva vi mener lokalt. Naturvernforbundet i Ávjovárri har sendt klage 08.01.2019.