Hammerfest

Her i Hammerfest vil Miljøringen ha møte for å diskutere forurensing av sjø. 4 mil herfra planlegges norgeshistorias verste planlagte forurensing i Repparfjorden. (Foto: Svein Lund).

Miljøringen har møte i Hammerfest

Når Miljøringen (Nettverk for forurenset grunn og sedimenter) har møte I Hammerfest 08.-09.06. er et av punkta på programmet et innlegg om Nussir-gruva ved Naturvernforbundet i Finnmark.

Dette er hovedsakene i programmet:

*1.       Sedimenter: Erfaringer fra prosjekter, oppryddinger og utdyping,
effekter, FoU*

*2.       Akuttforurensning og beredskap: f. eks. oljevern,
oljeforurensning, annen akuttforurensning, gjennomførte tiltak, in situ
tiltak*

*3.       Nordområdene: f.eks. polarforskning, forurenset grunn i nord,
PFOS, Svalbard, tiltak, erfaringer, problemløsing*

Naturvernforbundet ved Fabrice Caline vil fortelle hvor paradoksalt det er at man samtidig som man vil rense opp gammel forurensa grunn vil tillate en ny planlagt forurensing av gigantiske dimensjoner i Repparfjorden.

Her kan du lese mer om programmet for møtet.

Artikkelen ble sist oppdatert: 28.04.2017

Internasjonal kampanje mot gruvedumping

Planene om dumping av gruveavfall i Repparfjorden og Førdefjorden bekymrer ikke bare lokalbefolkninga, men har forlengst blitt ei nasjonal sak. Nå blir den også internasjonal, med at den amerikanske miljøorganisasjonen Earthworks 07.03.2018 lanserte sin kampanje mot gruvedumping.

Fiettarrein

Forsvar Nussir mot Nussir!

Naturvernforbundet i Finnmark har laga en mangespråklig orientering om planen om kobbergruve med sjødeponi i Kvalsund, og hvorfor vi går mot denne.

Demo28

Naturvernforbundet svarer Norsk Bergindustri

Generalsekretær i Norsk Bergindustri har i flere lokale og landsomfattende media den siste tida kommet med klager over at Nussir ASA ennå ikke har fått ferdigbehandla sin søknad om driftskonsesjon for kobbergruve i Kvalsund. To av Naturvernforbundets lokallag har skrevet svar med forskjellige vinklinger.