Hammerfest

Her i Hammerfest vil Miljøringen ha møte for å diskutere forurensing av sjø. 4 mil herfra planlegges norgeshistorias verste planlagte forurensing i Repparfjorden. (Foto: Svein Lund).

Miljøringen har møte i Hammerfest

Når Miljøringen (Nettverk for forurenset grunn og sedimenter) har møte I Hammerfest 08.-09.06. er et av punkta på programmet et innlegg om Nussir-gruva ved Naturvernforbundet i Finnmark.

Dette er hovedsakene i programmet:

*1.       Sedimenter: Erfaringer fra prosjekter, oppryddinger og utdyping,
effekter, FoU*

*2.       Akuttforurensning og beredskap: f. eks. oljevern,
oljeforurensning, annen akuttforurensning, gjennomførte tiltak, in situ
tiltak*

*3.       Nordområdene: f.eks. polarforskning, forurenset grunn i nord,
PFOS, Svalbard, tiltak, erfaringer, problemløsing*

Naturvernforbundet ved Fabrice Caline vil fortelle hvor paradoksalt det er at man samtidig som man vil rense opp gammel forurensa grunn vil tillate en ny planlagt forurensing av gigantiske dimensjoner i Repparfjorden.

Her kan du lese mer om programmet for møtet.

Artikkelen ble sist oppdatert: 28.04.2017

Nusamisk0667

Naturvernforbundet: Nei til driftskonsesjon for Nussir

Naturvernforbundet på landsplan har sammen med fylkeslaget i Finnmark, lokallaga i Vest-Finnmark og Ávjovárri, og med støtte av Natur og Ungdom og Vest-Finnmark Jeger og Fiskerforening gitt en grundig høringsuttalelse om hvorfor ikke Nussir ASA bør få drifftskonsesjon til kobbergruve i Kvalsund.

Elkemtana1

Seminar om gruvedrift – innlegg og filmopptak

I samband med vårt fylkesårsmøtet arrangerte Naturvernforbundet i Finnmark åpent seminar om gruvedrift lørdag 25.03.2017 i Billefjord i Porsanger. Nå kan vi endelig presentere opptak av de fleste innlegga og en del av debatt på seminaret. Sjøl om det har gått litt tid, er dette høyst aktuelt stoff, ikke minst i forbindelse med konsesjonssøknaden fra Nussir ASA:

Sg30

Urfolk og miljøkamp: Fra Repparfjorden til Standing Rock

Naturvernforbundet deltar på ALTA 2017 Utveksling / Exchange 11-14 juni Utveksling av erfaringer innenfor sosialfaglige område. Temaene er urfolksorienterte, lokale og internasjonale. Hvordan endringer i klima, samfunn, økonomi etc. påvirker vårt levesett lokalt og ellers i verden.