Hammerfest

Her i Hammerfest vil Miljøringen ha møte for å diskutere forurensing av sjø. 4 mil herfra planlegges norgeshistorias verste planlagte forurensing i Repparfjorden. (Foto: Svein Lund).

Miljøringen har møte i Hammerfest

Når Miljøringen (Nettverk for forurenset grunn og sedimenter) har møte I Hammerfest 08.-09.06. er et av punkta på programmet et innlegg om Nussir-gruva ved Naturvernforbundet i Finnmark.

Dette er hovedsakene i programmet:

*1.       Sedimenter: Erfaringer fra prosjekter, oppryddinger og utdyping,
effekter, FoU*

*2.       Akuttforurensning og beredskap: f. eks. oljevern,
oljeforurensning, annen akuttforurensning, gjennomførte tiltak, in situ
tiltak*

*3.       Nordområdene: f.eks. polarforskning, forurenset grunn i nord,
PFOS, Svalbard, tiltak, erfaringer, problemløsing*

Naturvernforbundet ved Fabrice Caline vil fortelle hvor paradoksalt det er at man samtidig som man vil rense opp gammel forurensa grunn vil tillate en ny planlagt forurensing av gigantiske dimensjoner i Repparfjorden.

Her kan du lese mer om programmet for møtet.

Artikkelen ble sist oppdatert: 28.04.2017

Repparfjord

Vil "Havets statsminister" stoppe gruvedumping?

Nylig har regjeringa gitt klarsignal for Nussir til dumping av gruveavfall i Repparfjorden. Men dette kan ennå gjøres om. Mye tyder på at det kan bli regjeringsskifte til høsten. Naturvernforbundet utfordrer her statsministerkandidat Jonas Støre, som har sagt at han vil bli "Havets statsminister". Men er det et reint eller et forurensa hav han vil bli statsminister for?

Langfjord1

Gyldne og falske gruveløfter

Vi står nå i starten på det store gruveeventyret. En rikdom større enn oljefondet skal på kort tid hentes ut av norske fjell og gi massevis av arbeidsplasser i hele Distrikts-Norge. Ikke nok med at dette skal skje på en miljøvennlig måte, det skal også gi et stort bidrag til «det grønne skiftet», slik at hele gruvesatsinga er å regne som et gigantisk miljøprosjekt. Dette er budskapet i kampanja som nå er satt igang i samarbeid mellom bl.a. Norsk Bergindustri, NHO, LO, NGU, Klimadepartementet og Næringsdepartementet. Skal vi tro på dette?