Demonstrasjon mot Nussir-gruva, Guovdageaidnu

Demonstrasjon mot Nussir-gruva, Guovdageaidnu 22.02.2019 (Foto: Svein Lund).

Naturvernforbundet og Sametinget klager på Nussir-konsesjonen

Fristen for å klage inn Næringsdepartementets driftskonsesjon til Nussir ASA for regjeringa er nå gått ut. Det har i alle fall kommet inn to grundige klager, først fra Sametinget, så fra Naturvernforbundet i samarbeid med Natur og Ungdom og Vest-Finnmark Jeger og Fiskerforening.

Her kan du lese klagene:

Fra Sametinget
Fra Naturvernforbundet

Altanu0593

Giftig gruveslam i Repparfjorden

I debatten om Nussir-gruva og sjødumping har det mye dreidd seg om hvor skadelig avfallet er. Mads Løkeland i Naturvernforbundets gruveutvalg har laga ei sammenfatning av hvordan de forskjellige partiklene og stoffene vil virke på livet i havet.

Diehtosanner3

Nussir ASA har fått konsesjon – Kampen fortsetter!

14.02.2019 kom meldinga vi har frykta og venta: Næringsdepartementet har gitt driftskonsesjon til Nussir ASAs kobbergruve ved Repparfjorden. Naturvernforbundet har lenge gått mot denne planen og vil nå i samarbeid med mange andre arrangere protester rundt i landet.

BIDJOVAGGI11

Klage på utvinningstillatelse til Arctic Mining

I Guovdageaidnu har kommunestyret for lengst sagt nei til ny gruvedrift i Biedjovággi. Likevel gir Direktoratet for Mineralforvaltning det svenske selskapet Arctic Mining utvinningstillatelse til nye områder, uten å spørre hva vi mener lokalt. Naturvernforbundet i Ávjovárri har sendt klage 08.01.2019.