Demo i Kvalsund

Demonstrasjon mot gruve i Kvalsund mars 2013. Forfatteren Marion Palmer til høyre i bildet. FOto: Basia Głowacka.

Nordområdesatsingas utstillingsvindu

Eksotiske Finnmark. Vilt, vakkert og nådeløst! Med eksotiske samer, reinsdyr og midnattsol lokkes turister til Sápmi.

Marion Palmer, Kvalsund, vara til styret for Naturvernforbundet i Vest-Finnmark, har skrevet en artikkel om nordområdesatsinga. Denne er publisert i Nord-norsk Magasin 3-2014 og på magasinets blogg. Les artikkelen her.

Artikkelen ble sist oppdatert: 23.09.2014

Img_1876
Skal det ryddes og revegeteres etter gruver i Finnmark?

Naturen til låns – eller bruk og kast?

Skal vi låne av naturen eller skal vi bruke den opp? Finnmarksvidda er av mange omtalt som "Europas siste villmark". Ikke fordi naturen ikke er brukt, men fordi den er brukt uten å forbruke den. Slik er det ikke lenger i vår tid. Naturinngrepa er atskillig større, det blir bygd veier, kraftanlegg og gruver. Dette vil aldri forsvinne av seg sjøl som fortidas gammer og vandringsstier. Likevel kan mye gjøres for å redusere virkningene av inngrepa, både når de blir gjort og når anlegga ikke lenger tjener den hensikten de var bygd for. Vi har naturen til låns, og vi skal levere tilbake.

Reveget2

Ødelagt natur må restaureres!

Ødelagt natur kan og bør restaureres! Dette var budskapet da Naturvernforbundet i Ávjovárri 25.01.2020 holdt miljøkafe i Guovdageaidnu, med foredrag av restaureringsøkolog Dagmar Hagen fra NINA.