Demo i Kvalsund

Demonstrasjon mot gruve i Kvalsund mars 2013. Forfatteren Marion Palmer til høyre i bildet. FOto: Basia Głowacka.

Nordområdesatsingas utstillingsvindu

Eksotiske Finnmark. Vilt, vakkert og nådeløst! Med eksotiske samer, reinsdyr og midnattsol lokkes turister til Sápmi.

Marion Palmer, Kvalsund, vara til styret for Naturvernforbundet i Vest-Finnmark, har skrevet en artikkel om nordområdesatsinga. Denne er publisert i Nord-norsk Magasin 3-2014 og på magasinets blogg. Les artikkelen her.

Artikkelen ble sist oppdatert: 23.09.2014

Diehtosanner3

Nussir ASA har fått konsesjon – Kampen fortsetter!

14.02.2019 kom meldinga vi har frykta og venta: Næringsdepartementet har gitt driftskonsesjon til Nussir ASAs kobbergruve ved Repparfjorden. Naturvernforbundet har lenge gått mot denne planen og vil nå i samarbeid med mange andre arrangere protester rundt i landet.

BIDJOVAGGI11

Klage på utvinningstillatelse til Arctic Mining

I Guovdageaidnu har kommunestyret for lengst sagt nei til ny gruvedrift i Biedjovággi. Likevel gir Direktoratet for Mineralforvaltning det svenske selskapet Arctic Mining utvinningstillatelse til nye områder, uten å spørre hva vi mener lokalt. Naturvernforbundet i Ávjovárri har sendt klage 08.01.2019.