Demo i Kvalsund

Demonstrasjon mot gruve i Kvalsund mars 2013. Forfatteren Marion Palmer til høyre i bildet. FOto: Basia Głowacka.

Nordområdesatsingas utstillingsvindu

Eksotiske Finnmark. Vilt, vakkert og nådeløst! Med eksotiske samer, reinsdyr og midnattsol lokkes turister til Sápmi.

Marion Palmer, Kvalsund, vara til styret for Naturvernforbundet i Vest-Finnmark, har skrevet en artikkel om nordområdesatsinga. Denne er publisert i Nord-norsk Magasin 3-2014 og på magasinets blogg. Les artikkelen her.

Artikkelen ble sist oppdatert: 23.09.2014

Internasjonal kampanje mot gruvedumping

Planene om dumping av gruveavfall i Repparfjorden og Førdefjorden bekymrer ikke bare lokalbefolkninga, men har forlengst blitt ei nasjonal sak. Nå blir den også internasjonal, med at den amerikanske miljøorganisasjonen Earthworks 07.03.2018 lanserte sin kampanje mot gruvedumping.

Fiettarrein

Forsvar Nussir mot Nussir!

Naturvernforbundet i Finnmark har laga en mangespråklig orientering om planen om kobbergruve med sjødeponi i Kvalsund, og hvorfor vi går mot denne.

Demo28

Naturvernforbundet svarer Norsk Bergindustri

Generalsekretær i Norsk Bergindustri har i flere lokale og landsomfattende media den siste tida kommet med klager over at Nussir ASA ennå ikke har fått ferdigbehandla sin søknad om driftskonsesjon for kobbergruve i Kvalsund. To av Naturvernforbundets lokallag har skrevet svar med forskjellige vinklinger.