Demo i Kvalsund

Demonstrasjon mot gruve i Kvalsund mars 2013. Forfatteren Marion Palmer til høyre i bildet. FOto: Basia Głowacka.

Nordområdesatsingas utstillingsvindu

Eksotiske Finnmark. Vilt, vakkert og nådeløst! Med eksotiske samer, reinsdyr og midnattsol lokkes turister til Sápmi.

Marion Palmer, Kvalsund, vara til styret for Naturvernforbundet i Vest-Finnmark, har skrevet en artikkel om nordområdesatsinga. Denne er publisert i Nord-norsk Magasin 3-2014 og på magasinets blogg. Les artikkelen her.

Artikkelen ble sist oppdatert: 23.09.2014

Nusamisk0667

Naturvernforbundet: Nei til driftskonsesjon for Nussir

Naturvernforbundet på landsplan har sammen med fylkeslaget i Finnmark, lokallaga i Vest-Finnmark og Ávjovárri, og med støtte av Natur og Ungdom og Vest-Finnmark Jeger og Fiskerforening gitt en grundig høringsuttalelse om hvorfor ikke Nussir ASA bør få drifftskonsesjon til kobbergruve i Kvalsund.

Elkemtana1

Seminar om gruvedrift – innlegg og filmopptak

I samband med vårt fylkesårsmøtet arrangerte Naturvernforbundet i Finnmark åpent seminar om gruvedrift lørdag 25.03.2017 i Billefjord i Porsanger. Nå kan vi endelig presentere opptak av de fleste innlegga og en del av debatt på seminaret. Sjøl om det har gått litt tid, er dette høyst aktuelt stoff, ikke minst i forbindelse med konsesjonssøknaden fra Nussir ASA:

Sg30

Urfolk og miljøkamp: Fra Repparfjorden til Standing Rock

Naturvernforbundet deltar på ALTA 2017 Utveksling / Exchange 11-14 juni Utveksling av erfaringer innenfor sosialfaglige område. Temaene er urfolksorienterte, lokale og internasjonale. Hvordan endringer i klima, samfunn, økonomi etc. påvirker vårt levesett lokalt og ellers i verden.