Titania

Eksempel på avfallshandtering; En av dammene som holder på gruveavgangen i landdeponiet til Titania i Rogaland. (Foto: Svein Lund).

Norge bryter mineralavfallsdirektivet

29.03.2017 meldte ei rekke organisasjoner Norge inn for ESA for brudd på EUs mineralavfallsdirektiv. Årsaka er at regjeringa har gitt utslippstillatelse til Nordic Mining i Førdefjorden, Nussir i Repparfjorden og Rana Gruber i Ranfjorden uten at det har vært laga en plan for avfallshandtering.

Klagen er sendt inn av Naturvernforbundet sammen med Natur og Ungdom, Sabima, Norske Lakseelver, Den Norske Turistforening, Framtiden i våre hender, Norges Kystfiskarlag, Norges Jeger- og Fiskerforbund, Greenpeace Norge, Friends of the Earth Europe og Vevring og Førdefjorden Miljøgruppe. Seinere har Norske Samers Riksforbund slutta seg til.

Her kan du lese hele klagen:
På norsk

På engelsk

Vedlegg 1
Vedlegg 2

Artikkelen ble sist oppdatert: 31.03.2017

Repparfjord_2019

Nussir, Repparfjorden og naturvern

Artikler og informasjon 2019-2021 om gruveselskapet Nussirs planer for utvinning av kobber i Repparfjord i Finnmark, som innebærer dumping av gruveavfall i fjorden.