Titania

Eksempel på avfallshandtering; En av dammene som holder på gruveavgangen i landdeponiet til Titania i Rogaland. (Foto: Svein Lund).

Norge bryter mineralavfallsdirektivet

29.03.2017 meldte ei rekke organisasjoner Norge inn for ESA for brudd på EUs mineralavfallsdirektiv. Årsaka er at regjeringa har gitt utslippstillatelse til Nordic Mining i Førdefjorden, Nussir i Repparfjorden og Rana Gruber i Ranfjorden uten at det har vært laga en plan for avfallshandtering.

Klagen er sendt inn av Naturvernforbundet sammen med Natur og Ungdom, Sabima, Norske Lakseelver, Den Norske Turistforening, Framtiden i våre hender, Norges Kystfiskarlag, Norges Jeger- og Fiskerforbund, Greenpeace Norge, Friends of the Earth Europe og Vevring og Førdefjorden Miljøgruppe. Seinere har Norske Samers Riksforbund slutta seg til.

Her kan du lese hele klagen:
På norsk

På engelsk

Vedlegg 1
Vedlegg 2

Reveget2

Ødelagt natur må restaureres!

Ødelagt natur kan og bør restaureres! Dette var budskapet da Naturvernforbundet i Ávjovárri 25.01.2020 holdt miljøkafe i Guovdageaidnu, med foredrag av restaureringsøkolog Dagmar Hagen fra NINA.

13-bidjo82

Gruver fra Biedjovággi til Kongo

Lørdag 30.11.2019 arrangerer Naturvernforbundet i Ávjovárri igjen miljøkafe på Kafe Boddu kl. 11-15. Tema er denne gangen gruvedrift – fra Biedjovággi til Guovdageaidnu