Titania

Eksempel på avfallshandtering; En av dammene som holder på gruveavgangen i landdeponiet til Titania i Rogaland. (Foto: Svein Lund).

Norge bryter mineralavfallsdirektivet

29.03.2017 meldte ei rekke organisasjoner Norge inn for ESA for brudd på EUs mineralavfallsdirektiv. Årsaka er at regjeringa har gitt utslippstillatelse til Nordic Mining i Førdefjorden, Nussir i Repparfjorden og Rana Gruber i Ranfjorden uten at det har vært laga en plan for avfallshandtering.

Klagen er sendt inn av Naturvernforbundet sammen med Natur og Ungdom, Sabima, Norske Lakseelver, Den Norske Turistforening, Framtiden i våre hender, Norges Kystfiskarlag, Norges Jeger- og Fiskerforbund, Greenpeace Norge, Friends of the Earth Europe og Vevring og Førdefjorden Miljøgruppe. Seinere har Norske Samers Riksforbund slutta seg til.

Her kan du lese hele klagen:
På norsk

På engelsk

Vedlegg 1
Vedlegg 2

Artikkelen ble sist oppdatert: 31.03.2017

Planlagt industriområde Markoppneset

Lov og ulov på Markoppneset

Byggetillatelse på Markoppneset ble opphevet av statsforvalteren, som krevde ny behandling etter at kommunen hadde gjort en reguleringsendring. Var det kun "en mindre reguleringsendring" slik Hammerfest-ordføreren hevder, og dermed unødvendig med ny behandling av saken?

Bidjodagbrotvatn

Bisset Arctic Minerals! Stopp Arctic Minerals!

Fas muitala Arctic Minerals "erenoamáš gávdnosiid" birra Biedjovákkis, ja áigu álggahit ruvkke fas. Igjen melder Arctic Minerals om "eksepsjonelle funn" i Biedjovággi, og vil starte ny prosess fram mot gjenåpning av gruva. Innlegg fra Naturvernforbundets lokallag Ávjovárri (norsk tekst nederst)