Titania

Eksempel på avfallshandtering; En av dammene som holder på gruveavgangen i landdeponiet til Titania i Rogaland. (Foto: Svein Lund).

Norge bryter mineralavfallsdirektivet

29.03.2017 meldte ei rekke organisasjoner Norge inn for ESA for brudd på EUs mineralavfallsdirektiv. Årsaka er at regjeringa har gitt utslippstillatelse til Nordic Mining i Førdefjorden, Nussir i Repparfjorden og Rana Gruber i Ranfjorden uten at det har vært laga en plan for avfallshandtering.

Klagen er sendt inn av Naturvernforbundet sammen med Natur og Ungdom, Sabima, Norske Lakseelver, Den Norske Turistforening, Framtiden i våre hender, Norges Kystfiskarlag, Norges Jeger- og Fiskerforbund, Greenpeace Norge, Friends of the Earth Europe og Vevring og Førdefjorden Miljøgruppe. Seinere har Norske Samers Riksforbund slutta seg til.

Her kan du lese hele klagen:
På norsk

På engelsk

Vedlegg 1
Vedlegg 2

13-bidjo82

Gruver fra Biedjovággi til Kongo

Lørdag 30.11.2019 arrangerer Naturvernforbundet i Ávjovárri igjen miljøkafe på Kafe Boddu kl. 11-15. Tema er denne gangen gruvedrift – fra Biedjovággi til Guovdageaidnu

Kvalsundfisk

Nussir: Miljødirektoratet avviser alle klager!

I mars sendte Naturvernforbundet, Sametinget og flere klage på Næringsdepartementets driftskonsesjon til Nussir. Regjeringa har bedt Miljødirektoratet om en faglig uttalelse, og den har nå kommet. Ikke uventa avviser direktoratet alle klager.

DSCN0431

Nussir-gruve er det motsatte av grønt skifte!

Naturvernforbundet og andre motstandere av Nussir-gruva markerte seg mot Nussirs propagandamøte i Kvalsund 08.04. Her kan du også lese vårt svar til Nussirs propagandabrosjyre, som kom ut få dager før møtet.