Langfjorden

Utslipp av gruveavfall i Langfjorden ved Kirkenes - A/S Sydvaranger. Foto: Jon Aronsen

Norge på verdenstoppen!

Norge er som kjent verdens beste land. I alle fall er det mange politikere som tror det. Vi har verdens høyeste levestandard og verdens vakreste natur. Og verdens beste miljøpolitikk. Eller har vi?

På et område er Norge i alle fall suveren leder i verdensmålestokk: I evne og vilje til å finne plass i fjord- og kystområdene våre for avfall fra gruver. Sjøl om norsk mineralnæring ikke er spesielt stor i verdensmålestokk har vi like mange "sjødeponi" som resten av verden til sammen.

Her er en oversikt over hvilke land som har gruver med sjødeponi pr. 2014 og hvor djupt vann gruveavgangen slippes ut på: Indonesia (1 gruve - 4000 meters djup), Tyrkia (1 gruve - 3000 m), Papua New Guinea (3 gruver - 800-1500 m), Chile (1 gruve – 200-800 m), Norge (6 gruver - 35-80 m).

I Nord-Norge kan vi glede oss over å ha hele 5 av disse gruvene: Sydvaranger, Sibelco på Stjernøya, Skaland Grafittverk, Norwegian Crystalites i Tysfjord og Rana Gruver. Mens mange land har avvikla sjødeponi og funnet andre løsninger, og flere av de siste landa har planer om å avvikle sine, ønsker Norge derimot å fortsette alle aktive sjødeponi på ubestemt tid og starte nye. I løpet av året kan det bli gitt tillatelse til å slippe ut 2 mill. tonn avgangsmasse pr. år i Repparfjord og 6 mill. tonn i Førdefjorden. Straks disse har fått tillatelse vil andre søknader stå i kø. Norge er allerede det eneste landet i verden som slipper ut gruveavgang på grunnere vann enn 200 meter. I løpet av få år kan Norges andel av verdens sjødeponi øke fra 50% til kanskje 75%.

På dette området er Norge allerede verdens miljøversting og ennå verre skal det altså bli. Ønsker vi det?

Naturvernforbundet i Finnmark

Vera Eriksen

leder

Artikkelen ble sist oppdatert: 08.07.2014

Planlagt industriområde Markoppneset

Lov og ulov på Markoppneset

Byggetillatelse på Markoppneset ble opphevet av statsforvalteren, som krevde ny behandling etter at kommunen hadde gjort en reguleringsendring. Var det kun "en mindre reguleringsendring" slik Hammerfest-ordføreren hevder, og dermed unødvendig med ny behandling av saken?

Bidjodagbrotvatn

Bisset Arctic Minerals! Stopp Arctic Minerals!

Fas muitala Arctic Minerals "erenoamáš gávdnosiid" birra Biedjovákkis, ja áigu álggahit ruvkke fas. Igjen melder Arctic Minerals om "eksepsjonelle funn" i Biedjovággi, og vil starte ny prosess fram mot gjenåpning av gruva. Innlegg fra Naturvernforbundets lokallag Ávjovárri (norsk tekst nederst)