Sanner i Guovdageaidnu

Fra en tidligere demonstrasjon mot Nussir-gruva. Daværende kommunalminister Sanner blir møtt av demonstranter fra Natur og Ungdom, Naturvernforbundet med flere da han besøkte Guovdageaidnu.

Nussir ASA har fått konsesjon – Kampen fortsetter!

14.02.2019 kom meldinga vi har frykta og venta: Næringsdepartementet har gitt driftskonsesjon til Nussir ASAs kobbergruve ved Repparfjorden. Naturvernforbundet har lenge gått mot denne planen og vil nå i samarbeid med mange andre arrangere protester rundt i landet.

Vi har ennå ikke full oversikt over planlagte markeringer, men det vil i alle fall bli i Oslo og Tromsø lørdag 16.02., i Hammerfest fredag 22.02. og Guovdageaidnu lørdag 23.02. Vi kommer tilbake med mer informasjon.
I mellomtida oppfordrer vi til å spre vår bakgrunnsinformasjon om saka, som er tilgjengelig på 10 språk:

Repparfjord

Vil "Havets statsminister" stoppe gruvedumping?

Nylig har regjeringa gitt klarsignal for Nussir til dumping av gruveavfall i Repparfjorden. Men dette kan ennå gjøres om. Mye tyder på at det kan bli regjeringsskifte til høsten. Naturvernforbundet utfordrer her statsministerkandidat Jonas Støre, som har sagt at han vil bli "Havets statsminister". Men er det et reint eller et forurensa hav han vil bli statsminister for?

Langfjord1

Gyldne og falske gruveløfter

Vi står nå i starten på det store gruveeventyret. En rikdom større enn oljefondet skal på kort tid hentes ut av norske fjell og gi massevis av arbeidsplasser i hele Distrikts-Norge. Ikke nok med at dette skal skje på en miljøvennlig måte, det skal også gi et stort bidrag til «det grønne skiftet», slik at hele gruvesatsinga er å regne som et gigantisk miljøprosjekt. Dette er budskapet i kampanja som nå er satt igang i samarbeid mellom bl.a. Norsk Bergindustri, NHO, LO, NGU, Klimadepartementet og Næringsdepartementet. Skal vi tro på dette?