Sanner i Guovdageaidnu

Fra en tidligere demonstrasjon mot Nussir-gruva. Daværende kommunalminister Sanner blir møtt av demonstranter fra Natur og Ungdom, Naturvernforbundet med flere da han besøkte Guovdageaidnu.

Nussir ASA har fått konsesjon – Kampen fortsetter!

14.02.2019 kom meldinga vi har frykta og venta: Næringsdepartementet har gitt driftskonsesjon til Nussir ASAs kobbergruve ved Repparfjorden. Naturvernforbundet har lenge gått mot denne planen og vil nå i samarbeid med mange andre arrangere protester rundt i landet.

Vi har ennå ikke full oversikt over planlagte markeringer, men det vil i alle fall bli i Oslo og Tromsø lørdag 16.02., i Hammerfest fredag 22.02. og Guovdageaidnu lørdag 23.02. Vi kommer tilbake med mer informasjon.
I mellomtida oppfordrer vi til å spre vår bakgrunnsinformasjon om saka, som er tilgjengelig på 10 språk:

Artikkelen ble sist oppdatert: 15.02.2019

Mingolli

Aps gruver i teori og praksis

Arbeiderpartiet ønsker ei stortingsmelding om mineralnæringen. Det er utvilsomt stort behov for en brei debatt om mineralutvinninga i Norge, både innenfor og utenfor Stortinget, men Naturvernforbundet er svært skeptisk til det forslaget som 10 Ap-representanter leverte 09.02.2017.

Repparfjord

Vil "Havets statsminister" stoppe gruvedumping?

Nylig har regjeringa gitt klarsignal for Nussir til dumping av gruveavfall i Repparfjorden. Men dette kan ennå gjøres om. Mye tyder på at det kan bli regjeringsskifte til høsten. Naturvernforbundet utfordrer her statsministerkandidat Jonas Støre, som har sagt at han vil bli "Havets statsminister". Men er det et reint eller et forurensa hav han vil bli statsminister for?