Sanner i Guovdageaidnu

Fra en tidligere demonstrasjon mot Nussir-gruva. Daværende kommunalminister Sanner blir møtt av demonstranter fra Natur og Ungdom, Naturvernforbundet med flere da han besøkte Guovdageaidnu.

Nussir ASA har fått konsesjon – Kampen fortsetter!

14.02.2019 kom meldinga vi har frykta og venta: Næringsdepartementet har gitt driftskonsesjon til Nussir ASAs kobbergruve ved Repparfjorden. Naturvernforbundet har lenge gått mot denne planen og vil nå i samarbeid med mange andre arrangere protester rundt i landet.

Vi har ennå ikke full oversikt over planlagte markeringer, men det vil i alle fall bli i Oslo og Tromsø lørdag 16.02., i Hammerfest fredag 22.02. og Guovdageaidnu lørdag 23.02. Vi kommer tilbake med mer informasjon.
I mellomtida oppfordrer vi til å spre vår bakgrunnsinformasjon om saka, som er tilgjengelig på 10 språk:

Altanu0593

Giftig gruveslam i Repparfjorden

I debatten om Nussir-gruva og sjødumping har det mye dreidd seg om hvor skadelig avfallet er. Mads Løkeland i Naturvernforbundets gruveutvalg har laga ei sammenfatning av hvordan de forskjellige partiklene og stoffene vil virke på livet i havet.

Diehtosanner3

Nussir ASA har fått konsesjon – Kampen fortsetter!

BIDJOVAGGI11

Klage på utvinningstillatelse til Arctic Mining

I Guovdageaidnu har kommunestyret for lengst sagt nei til ny gruvedrift i Biedjovággi. Likevel gir Direktoratet for Mineralforvaltning det svenske selskapet Arctic Mining utvinningstillatelse til nye områder, uten å spørre hva vi mener lokalt. Naturvernforbundet i Ávjovárri har sendt klage 08.01.2019.